Bedrijfsresultaten via Facebook publiceren of een vraag-en-antwoord sessie via Twitter? Vooral techbedrijven zijn volop aan het experimenteren met het gebruik van social media voor het bekend maken en discussiëren van de bedrijfscijfers.

Door Martine Hafkamp

Netflix was de eerste waarvan de bestuursvoorzitter via zijn persoonlijke Facebook pagina de cijfers ‘lekte’. Maar nu ook de SEC het gebruik van deze methode goedkeurt, op voorwaarde dat de aandeelhouders van tevoren op de hoogte zijn gesteld, lijkt de weg vrij voor een grotere verschuiving naar nieuwe communicatiemiddelen.

Beleggers zullen dus meer aandacht moeten gaan besteden aan wat via Facebook, Twitter, Google+, Yammer of Linkedin gedeeld wordt. Net zoals voor 112, geldt ook voor veel koersgevoelige informatie dat elke seconde dat informatie sneller bij je is, telt.

Sinds begin april verschijnen in de financiële database Bloomberg bij elke onderneming die je daar opzoekt, live tweets. Zo kun je op de hoogte blijven van wat andere bedrijven, economen, analisten of andere investeerders op dat moment van de desbetreffende onderneming vinden.

Wordt een bedrijf vaak genoemd op één dag ontvang je automatisch waarschuwingen; waarschijnlijk gebeurt er dan iets in de markt waar op gelet moet worden. Ook andere alom bekende financiële websites, zoals Marketwatch, zijn begonnen met het meten van het marktsentiment op basis van tweets. Dit wordt dan het 'social sentiment' genoemd. Hoe is de stemming op de huidige beursdag?

Betrouwbaarheid

De betrouwbaarheid van deze nieuwe methoden zal voor het merendeel van de beleggers eerst bewezen moeten worden. Op dit moment zijn er zoekmachines die onder andere twitterberichten scannen op zin- en woordkeuzes en zo een bepaald waardeoordeel plakken op het desbetreffende bericht.

Verschillende wetenschappers hebben al aangetoond dat wanneer deze sentimentoordelen meegenomen worden in beleggingsbeslissingen, er additioneel rendement gemaakt kan worden (Bollen, Mao & Zeng, 2011).

Aanslagen

Natuurlijk kan het ook verkeerd gaan, zoals niet zo lang geleden gebeurde bij de valse tweets vanuit het gekraakte account van het Witte Huis over zogenaamde bomaanslagen. Die tweets haalden de Amerikaanse beurs voor korte tijd fors naar beneden. Ook kan er ruis ontstaan.

Als bijvoorbeeld het biermerk Brand een reclamecampagne start, kan dit op Twitter zo maar tot het verkeerde ‘trending topic’ leiden.

De recente cyberaanvallen op datasystemen zorgen voor onduidelijkheid over de veiligheid van een dergelijk systeem. Bedrijven zullen dus meer geld moeten uittrekken voor het beveiligen en beschermen van hun sociale media. Zij zullen er vooral zorg voor moeten dragen dat er geen nepaccounts (kunnen) worden gecreëerd, waardoor grote verwarring in de markt zou kunnen ontstaan.

Lange termijn

Voor u als belegger blijft het natuurlijk de vraag in hoeverre u op marktsentimenten in wilt spelen die geplaatst worden op de diverse sociale media. Het lijkt mij raadzaam vooral de langere termijn in de gaten te houden.

Als belegger ben je meestal geen daghandelaar en daarom doet u er in een aantal gevallen beter aan om niet dagelijks uw mening te laten beïnvloeden door een willekeurige groep mensen op internet. Daarnaast is de interpretatie, die wordt uitgevoerd door een computer, natuurlijk evenmin waterdicht.

Ook al is het niet de heilige graal, wel blijft het feit staan dat deze nieuwe interactieve manier van cijfers delen en discussiëren op bijvoorbeeld Twitter of Facebook erg interessant is.

Het kan, mits gefilterd, zeker bijdragen aan een snellere en betere informatievoorziening. Zo kunnen we allemaal digitaal bij de directeuren aan tafel de cijfers bespreken!

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2012 de Gouden Stier voor de Beleggingsexpert van het jaar. Volg Martine ook opTwitter.com/Martinehafkamp.