Veel kansen zie je niet, omdat je te veel focust op bekende zaken. Wat is jouw realiteit?

Door Rick van Asperen

Tijdens een training maakten de hypotheekadviseurs van een bank zich zorgen over hun toekomst. Door de vereenvoudiging van hun producten en de introductie van betaald advies vreesden ze weinig werk meer te hebben. Ze vroegen zich af welke andere hypotheekproducten ze zouden kunnen verkopen. 

Hetzelfde hoorde ik tijdens een bijeenkomst met tomatenkwekers. Ze zagen de concurrentie en het aanbod groeien en ze vroegen zich af hoe ze niettemin meer tomaten zouden kunnen kweken en verkopen. 

Al deze professionals en ondernemers maken dezelfde fout: ze zijn zo geobsedeerd door hun eigen producten en aanpak, dat ze geen alternatieven meer zien. Terwijl een adviseur ook advies kan geven over pensioenen of testamenten. En een tomatenkweker zou een sauna kunnen beginnen. 

Realiteit

Wat is jouw realiteit? Weet je zeker dat je de aantrekkelijkste producten verkoopt, dat je de slimste aanpak hebt gekozen om je klanten te overtuigen? Voor nieuwe en onbekende zaken heb je nu eenmaal een blinde vlek en veel dingen kun je niet eens zien of voorspellen.

Je hebt vast eens een swot-analyse uitgevoerd. Maar had je daarin opgenomen dat er twee vliegtuigen in de WTC-torens van New York zouden vliegen? Dat er banken en zelfs landen failliet zouden kunnen gaan? 

Anders

Heb het lef om de dingen anders te doen! En dat lukt niet als je blijft doen wat je al doet. 

De meest waardevolle tip die ik je kan geven is om in gesprek te komen met mensen die het al anders doen. Zet je zorgen eens op een rij en ga vervolgens praten met zes mensen in heel andere bedrijfstakken.

Heb je een kledingwinkel? Ga dan eens praten met de brandmanager van een foodmultinational. Zit je in de IT? Ga dan eens kijken in de zorg. 

Wat je ook doet, blijf niet gedachteloos doen wat je al jaren doet. Je gaat failliet. 

Rick van Asperen is spreker, trainer en auteur van het boek ‘Egostrippen’, uitgegeven door Uitgeverij Haystack. Volg Rick op twitter.com/egostrippen en egostrippen.nl

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!