De zoektocht naar rendement verschuift weer naar nieuwe landen, de 'frontier markets'.

Door Martine Hafkamp

Begin van deze eeuw waren het de BRIC-landen waar we op moesten letten. Halverwege het decennia werden het de Next Eleven waar vooral de groei vandaan moest komen.

Tussendoor kwamen hier nog de 3G-landen, de BRICS, de MAVINS, de CIVETS en de Aziatische tijgers bij. De nieuwste tendens is dat de grens verlegd moeten worden naar de Frontier Markets, waar je, net als op de markt, voor een dubbeltje vandaag, morgen een euro ontvangt.

Opvolgers

Wat zijn de Frontier Markets? Het zijn de opvolgers van de opkomende markten. Onder de categorie ‘opkomende landen’ worden nu nog landen als India, Brazilië, China en Mexico gerekend. Een groot aantal opkomende landen krijgen echter steeds meer kenmerken ontwikkelde landen.

De frontier markets zijn vooral landen die voorheen ontwikkelingslanden genoemd werden. Nu in Europa en de Verenigde Staten, in ieder geval voorlopig, het groeipotentieel beperkt lijkt, besluiten veel beleggers het positieve van de onderontwikkelden te zien.

De zoektocht naar rendement verschuift daardoor naar een andere kant van de wereld. De huidige frontier markets zijn vooral landen die zich bevinden in het Midden-Oosten, Sub-Sahara Afrika en Azië. Voorbeelden hiervan zijn Cambodja, Vietnam, Kenia of Qatar.

People

Goldman Sachs, die veel van deze bekende afkortingen introduceerde, geeft aan frontier markets te beschrijven aan de hand van drie kenmerken:PeoplePotential en Possibilities. People is voor de hand liggend. Ongeveer 60 procent van de wereldbevolking woont in een Emerging of Frontier Market.

Wanneer de bevolking groeit, jong is en relatief steeds meer te besteden krijgt is dat positief voor de toekomst. Het consumentenpotentieel is enorm.

Ten tweede moet de markt het potentieel hebben voor lange termijn groei. En ten derde is het belangrijk dat het land voldoende investeringsmogelijkheden heeft, in de vorm van bijvoorbeeld goed functionerende financiële markten.

Infrastructuur

Voor die groeiende bevolking moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden om de ontwikkeling ervan te ondersteunen en te bevorderen. Investeringen waar bijvoorbeeld ingezet wordt op groei zijn infrastructuur, mobiele telefonie en consumentengoederen.

Zo maakte BAM in april een nieuw bouwproject in Tanzania ter waarde van 130 miljoen euro en een vervolgproject in Indonesië van 37 miljoen euro bekend. Ook het zwaar afgestrafte Nokia gaf aan half mei de Indiase en Afrikaanse markt te zullen betreden met een laaggeprijsde smartphone.

Speciaal gericht op de opkomende economieën zou deze telefoon, de Nokia Asha 501, maar 99 dollar kosten, maar wel van goede kwaliteit zijn. Mochten deze smartphones net zo robuust zijn als de vroegere Nokia’s, dan is hier vast een markt voor te vinden.

Lokaal

Om in te spelen op de verwachte groei en stijgende koopkracht van de lokale bevolking kan eveneens overwogen worden te investeren in lokale bedrijven als supermarktketen Shoprite, bierbrouwer Nigerian Brewery of de First Gulf Bank. Een aantal trackers volgt vaak aandelen van deze bedrijven.

Veel van de aandeelmarkten van frontier markets zijn relatief laag geprijsd en daarmee interessant. Een probleem blijft natuurlijk altijd dat een aantal van deze bedrijven minder transparant is. De groei ook op zich kan laten wachten als er (politieke) veranderingen plaatsvinden en de aandelen minder liquide.

Nederland

Al is de aandelenhandel in Nederland uitgevonden, toch is ook ons land, net zoals deze landen nu, ooit een frontier market geweest.

Een tijdsvergelijking zou dan ook al snel bloot moeten kunnen leggen, waar daar de mogelijkheden voor groei liggen. Dat die groei er is moge duidelijk zijn, het enige wat rest is een inschatting van de bijbehorende risico’s.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2012 de Gouden Stier voor de Beleggingsexpert van het jaar. Volg Martine ook opTwitter.com/Martinehafkamp.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben aandelen BAM in portefeuille.