Wie Koning Klant serieus neemt, zorgt voor een eed die pijn doet als je hem breekt.

Door Richard Engelfriet

Op 30 april 2013 leggen de leden van ons parlement een eed af aan de nieuwe Koning Willem-Alexander. Daar is terecht kritiek op gekomen van een aantal Eerste en Tweede Kamerleden: zij vinden het een overbodig toneelstukje zonder inhoud.

Precies hetzelfde geldtvoor de eed die veel ondernemers afleggen aan hun koning: de klant. Ze hebben allemaal de mond vol met ronkende retoriek over klantvriendelijkheid, goedkope prijs en een geweldige kwaliteit. Maar durft u een eed af te leggen die pijn doet als u hem breekt?

Bankieren met eed

Stel, u bent vermogend, maar u heeft geen zin om veel tijd te besteden aan het bijhouden van aandelenkoersen. U bent dan op zoek naar een vermogensbeheerder.

En met wie wil u dan zaken doen? Met een bank die roept dat "U en Uw vermogen persoonlijke aandacht verdienen"? Of een vermogensbeheerder die in een poenig kantoor heerlijke koffie serveert en die "in rust en vertrouwen" met u spreekt?

Dat soort mooie praatjes zeggen mij eerlijk gezegd weinig. Gelukkig is er ook een vermogensbeheerder die een echte eed durft af te leggen naar hun klanten: "Wij verdienen alleen geld als u ook geld verdient".

Waar de meeste andere vermogensbeheerders ongeacht het resultaat altijd allerlei dure standaardkosten in rekening brengen, rekent deze bank (Alex) een in mijn ogen lage basisfee. Daarnaast brengen ze een vergoeding van 10 procent in rekening over de feitelijk gerealiseerde vermogensgroei.

Met andere woorden: als u geen rendement boekt, boekt de beheerder ook geen kosten. Dat is een eed die voor het bedrijf echt pijn kan doen.

Winkelen met een eed

De ‘Jumbo’s 7 zekerheden’ zijn ook een prachtig voorbeeld van een eed die ook echt pijn doet als ze hem breken. Staan uw bloemen minder dan 7 dagen? Dan krijgt u gratis nieuwe. Bent u de vierde wachtende in de rij? U krijgt uw boodschappen gratis mee.

Wijkt de kassaprijs af van de schapprijs? U krijgt het product gratis mee naar huis. Ontevreden over een product? Dan krijgt u een vervangend product, of uw geld terug. En dat zouden meer ondernemers moeten doen!

Wie zijn Koning Klant serieus neemt, zorgt voor een eed die pijn doet als je hem breekt. Een paar suggesties:

  • Advocaat? U geeft van te voren aan dat uw klant nooit meer geld kwijt is dan bedrag X, of u nou moet doorprocederen tot de Hoge Raad of niet.
  • Onderwijsinstituut? Uw studenten betalen geen collegegeld meer, maar een percentage van het loon dat ze verdienen als ze daadwerkelijk een baan hebben gevonden.
  • Pretpark? Bezoekers die door het lange wachten minder dan 5 grote attracties hebben kunnen bezoeken, krijgen een diner met hotelovernachting aangeboden.

Wie zijn klanten serieus van dienst wil zijn, moet ook in staat zijn een serieuze eed af te leggen. Een eed die niet bestaat uit een mooie kreet, maar uit een pijnlijke consequentie als de eed wordt gebroken. Misschien ook een goed idee voor politici?

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker, columnist, zanger, trainer en vader. De auteur stuurt alleen facturen aan klanten van wie hij persoonlijk heeft gehoord dat ze tevreden zijn over zijn diensten.