Willem-Alexander rijdt in de saaiste aller auto’s en gaf zijn dochters namen van modellen van Nissan, het saaiste automerk op aarde.

Door Erwin Wijman

Was Willem-Alexander dan de enige Nederlander die die flauwe grap over de Nissan Maxima leuk vond?

Want de koning in spé noemde zijn oudste dochter en troonopvolgster Amalia. Ook zo’n typische Nissan-modelnaam. Nissan Amalia. De Nissan Amalia AWD Plug-In Hybrid EV Aspiration.

Je ziet ‘m zo in de showroom staan, tussen de Nissan Almera, Nissan Armada en Nissan Evalia. Die verzin ik niet. Allemaal echte Nissans.

Sterker, ook Amalia’s zusjes hebben van die Nissan-modelnamen. Nissan Ariane.
Alexia is helemaal de vernissanmodelnaamde variant op Alex, zoals WA door broers en vrienden wordt genoemd. Bij Alexia weet je dat Willem-Alexander en Máxima het er gewoon om déden.

Púúr épater les bourgeois - om de burgerij dwars te zitten. Want Willem-Alexander en Máxima hebben niks met Nissan. Nissans zijn auto’s van gezinnen in Lelystad, niet van gezinnen op landgoederen in Wassenaar.

Geen Hyundai

Willem-Alexander en Máxima zie je ook nooit met een Toyota of Hyundai of welke Aziatische auto dan ook. Voor hen zijn Franse auto’s al exotisch. Zij zijn Volvo-mensen, of hooguit Audisten.

WA heeft privé een Volvo XC90. Naar werkbezoeken wordt-ie gechauffeerd in een Volvo S80. Nogal veilige auto’s, in alle opzichten. Vooral saai. Tja.

Kijk om je heen, van A1 tot A28. Iedere Nederlander rijdt saai. Iedereen rijdt een Volvo of Audi in vijftig tinten grijs. En wat verwacht je van een publieke figuur als WA. Die wil alles, behalve opvallen. Hij verstopt zich liefst.

Een donkere zaken-Volvo lijkt geschoeid op de mediacode 'inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van leden van het Koninklijk Huis', die WA nota bene zelf bedacht om uit bosjes opduikende fotografen te weren.

Ferrari Superfast

WA heeft echt niet de aanvechting om zich te verplaatsen in een groene Ferrari Superfast Speziale, prachtauto met V12 die zijn grootvader Prins Bernhard zich nog kon veroorloven in 1964.

Of in een Alfa Romeo 8C Competizione, de V8-sportwagen van neef Bernhard junior. Als je al koning van het hele land bent hoef je echt geen king of the road te zijn.

Zelfs de auto’s die WA in zijn roaring twenties in de prak reed waren nooit Alfa’s of Ferrari’s. Integendeel. In 1988 reed hij een Ford Sierra in een sloot, in 1995 crashte hij zijn Volvo 850 tegen een Duitse vangrail.

Boegbeeld

WA is vanaf 30 april boegbeeld van de Nederland NV. Zijn braafheid is dus een deugd. Stel je voor dat hij de risico’s neemt die zijn broer Friso nam. Als Friso een Ferrari is, is Alex een Volvo. Of een Nissan Amalia. Kleurloos maar no risk. WA-verzekerd met maximale no claim-korting.

Erwin Wijman werkt aan zijn nieuwe boek ‘Succes met je grote auto’ en publiceerde eerder het boek Wat je rijdt ben je zelf, dat is verschenen bij Uitgeverij Haystack.Volg @erwinwijman op Twitter.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!