Ondernemers hunkeren naar offline

Het hebben van kennis zonder waardevolle verbindingen is zinloos, maar enkel met 'online' gaat dat niet lukken. Ondernemers hunkeren naar het echte leven, puur, authentiek en fysiek.

Door Mark Appel

Met de komst van social media is het leggen van verbindingen kinderspel geworden. Het lijkt erop dat het de afgelopen jaren met name ging om kwantiteit in plaats van kwaliteit.

1.000, nee 2.000, nee zelfs 50.000 volgers, contacten, menigeen is gefocust op het vergroten van de netwerken waarop zich men begeeft.

Maar wat is de kwaliteit van je netwerk en in welke mate helpt je dit als ondernemer nog succesvoller te zijn? Wat voor negatieve impact heeft het uitsluitend vergroten van je netwerk op de kwaliteit van jouw netwerk?

Spam

Spam en advertenties hebben haar intrede gedaan op de online netwerken. En het lijkt er in de virtuele wereld soms op dat het alleen maar goed gaat met bedrijven en ondernemers.

Het lijkt erop alsof we onszelf en de rest van de wereld voor de gek houden. Die waardevolle kennis wordt omgeven door een steeds groter wordend obscuur netwerk aan verbindingen die nauwelijks waarde toevoegen.

De ondernemer hunkert naar het echte leven, puur, authentiek en fysiek. Hij heeft weer behoefte aan de menselijke maat. Het is de combinatie van online met offline die iets sterk maakt.

Diegene die hierin de juiste balans weet te vinden richting haar collega’s, klanten en toeleveranciers is de winnaar van morgen.

3D printen

Ik voorspel u dat met de komst van 3D-printing de wereld op haar kop wordt gezet, want ook hier gaat het om de fysieke wereld die wordt gefaciliteerd door de online wereld. We worden naast virtuele denkers weer fysieke makers.

Nu nog zelf bedachte Smartphonehoesjes die on the fly in 3D worden geprint, maar waarom straks niet de Smartphone zelf of je complete inrichting thuis? Uiteindelijk zal ieder pakketje worden afgeleverd bij u aan de deur door die aardige fysieke UPS of PostNL-bezorger.

Ervaringen

Fysieke evenementen doen het zo goed omdat je daar van andermans ervaringen leert. Plekken waar echte ondernemers echte mensen blijken te zijn, waar je hoort hoe anderen kritieke situaties binnen hun onderneming hebben overwonnen.

We horen, zien en voelen daar dat andere gelijksoortige uitdagingen hebben en reiken elkaar fysiek de hand om eens van gedachten te wisselen.

Social media gaat nu haar volgende fase in, en men realiseert dat zonder de fysieke wereld het kansloos is. #IRL, oftewel in-real-life, is weer in. En gelukkig maar, want die borrel drinken met elkaar blijft onbetaalbaar.

Mark Appel is marketingdirecteur bij softwarebedrijf Exact. Hij is een van de sprekers tijdens de Week van de Ondernemer

NUwerk

Tip de redactie