Curiosity killed the cat. Die wijsheid leert ons dat we onze neus maar beter niet te veel in andermans zaken moeten stoppen.

Door Richard Wagenmakers, in het kader van de Week van de Ondernemer

Goede ondernemers weten echter dat ze dat juist wel moeten doen. Want alleen door nieuwsgierig te zijn – en te blijven – ontstaan er mooie nieuwe combinaties en onverwachte innovaties.

Ondernemen vergt veel overtuigingskracht en doorzettingsvermogen. De beste ondernemers zijn dan ook vaak bevlogen mensen. Weerstand of twijfel in hun omgeving beschouwen ze vooral als een extra aanmoediging voor het najagen van hun ideeën en dromen.

“Ik doe het toch” is hun levensmotto. Dat is mooi, want zo’n houding is vaak nodig om succes te boeken in de markt. Maar er schuilt ook een gevaar in zo’n houding.

Tunnelvisie

Het kan immers ook ontaarden in tunnelvisie of zonnekoningengedrag. Ondernemers staan dan niet meer open voor visies van anderen en/of laten zich niet meer inspireren door wat er buiten hun eigen directe omgeving gebeurt. Historisch gezien gaan ondernemingen juist daaraan kapot.

De les: elke ondernemer moet regelmatig buiten de eigen omgeving kijken wat er aan nieuwe ontwikkelingen plaatsvindt en ook medewerkers uit hun comfort zone halen.

Zodat ze anders gaan kijken naar hun dagelijkse uitdagingen. Want de innovaties – en daarmee de kansen – liggen vaak op plaatsen waar je ze niet verwacht.

Groei

Juist in deze tijd van crisis is het zaak om ruim baan te geven aan nieuwsgierigheid. Chaos is immers vaak de voorbode van groei. We zitten middenin het oog van de storm van een klassiek economisch fenomeen, namelijk de creatieve destructie van de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter.

Die theorie komt erop neer dat we pas tot vernieuwing kunnen komen als we het oude afbreken. Dat is nu volop aan de gang, onder invloed van de ontwikkeling van onder meer verregaande transparantie en baanbrekende nieuwe technologie.

Bent u als ondernemer voorbereid op deze nieuwe wereld? Verdiept u zich in wat er voorbij de volgende bocht ligt te wachten? Zodat u de mogelijke innovaties als eerste ziet?

Uitdagingen

Een eenvoudige opgave is het natuurlijk niet. U moet enerzijds strak sturen op de enorme uitdagingen van dit moment. En u moet anderzijds ook vooruitkijken naar wat er voor een nieuwe wereld – met nieuwe marktkansen, maar ook met nieuwe risico’s – aan het ontstaan is.

Als u straks wilt profiteren van nieuwe groeimogelijkheden is het zaak om nu regelmatig uw neus in zaken te steken die ver van uw business af lijken te staan.

Natuurlijk zult u dan af en toe de neus pijnlijk stoten. Maar dat u er – zoals het spreekwoord stelt – aan dood gaat, dat is schromelijk overdreven.

Richard Wagenmakers is partner bij KPMG. Deze column verschijnt in het kader van de Week van de Ondernemer, waar Richard de sessie 'Forward Thinking' presenteert.