Bloggen, elke ondernemer moet eraan geloven. Vijf tips voor wie online mee wil tellen.

De online wereld neemt toe in belang, vindbaarheid is alles en een standaardpagina met persberichten op de site volstaat niet meer. ‘Gij zult bloggen!’, om de eenvoudige reden dat het een ontzettend effectieve manier is om met je doelgroep te communiceren over de interesse die je deelt.

Dat neemt niet weg dat het een flinke klus kan zijn, zo’n blog. Vooral omdat het je wellicht ontbreekt aan inspiratie voor goede ‘content’. Zonde. Nergens voor nodig. Ik geef je vijf ideeën voor blogs die even interessant zijn voor bestaande relaties als zoekmachinebezoekers, en haalbaar zijn voor zowel jou als je organisatie:

1. Houd het kort

Je hoeft niet steeds lappen tekst van 300 woorden met een originele strategische visie te schrijven. Het kunnen ook foto’s zijn met een korte uitleg, prikkelende stellingen of korte meningen op basis van actuele onderwerpen.

2. Recycle

Pak wat er al is, geef er een draai aan en zet het online. Heb je een uitgebreide mail getypt als antwoord op een klantvraag? Een instructie gemaakt voor het gebruik van je product? Een presentatie gegeven? Maak er een artikel van.

3. Verzamel

De kans dat jij en collega’s continu informatie tegenkomen over je vakgebied is groot. Een overzicht met de interessantste artikelen en bronnen is niet moeilijk om te maken. Simpel - maar heel waardevol voor je doelgroep.

4. Kijk eens anders

Veel mensen houden meer van beeld dan tekst. Fotoreportages, videos, infographics: je blogupdate kan uit van alles bestaan. Het hoeft niet eens om je eigen materiaal te gaan; een kwestie van netjes omgaan met bronvermelding en auteursrechten.

5. Besteed het uit

Wie zegt dat je het allemaal zelf moet verzinnen? Nodig gastbloggers uit, interview vakgenoten, versla een event (in foto’s!), beantwoord meestgestelde vragen of vraag collega’s naar hun mooiste anekdotes en zet ze online. Blog ze!

Toegegeven, een beetje creativiteit en gevoel voor online inhoud is wel gewenst. En tijd kost het altijd. Maar niet beginnen met bloggen of een halfslapend blog online laten staan vanwege een gebrek aan inspiratie, is nergens voor nodig.

Elja Daae is zelfstandig marketingadviseur, gespecialiseerd in (online) business development en community management. Ze werkt onder andere voor Frankwatching en is de oprichter van de wekelijkse twitterchat voor bloggers, #blogpraat. Komende week verschijnt haar nieuwe boek Bloggen als een pro in 60 minuten bij Uitgeverij Haystack.