Zinloos gepiep

Geachte marketeers van huishoudelijke apparaten: hou onmiddellijk op met het inbouwen van die piepjes in huishoudelijke apparaten.

Door Max Kohnstamm

Marketeers snappen de consument door en door. Dankzij geweldige consumer insights, interessante customer journeys en ‘neuromarketing’ kunnen zelfs de kleinste details hun niet langer ontgaan.

Dat geldt natuurlijk helemaal voor marketeers met forse onderzoeksbudgetten bij grote bedrijven als Bosch, Siemens, Samsung of Miele.

Ze bewijzen hun kennis door het maken van super intelligente (af)wasmachines, briljante combi ovens en uiterst betrouwbare koelkasten.

Toch haat ik die klote-apparaten. Waarom?

Gepiep

Omdat ze geheel ongevraagd en volstrekt onnodig PIEPEN. En dat niet een keertje maar zo lang en indringend als mogelijk. Zodra zij een taakje af hebben, zoals bijvoorbeeld 15 seconden koffie opwarmen, begint zo’n klote ding als een gek te piepen. Waarom??

Zijn de makers van combi ovens soms bang dat mijn koffie weer koud wordt? Of dat er brand ontstaat omdat mijn kopje nog in de magnetron staat? Moet ik echt – terwijl ik heerlijk lig te dromen - bruut worden verstoord door indringend gepiep van de wasdroger?

Uit bed

Moet ik (eerlijk gezegd: meestal mijn vrouw) nu echt uit bed springen om op bevel van dat rotapparaat de schone was op de grond te smijten en gauw weer in bed te kruipen? Is het soms in strijd met de Arbowetgeving om huishoudelijke apparaten ’s nachts te laten werken?

Ik geef toe, een heel bescheiden ‘ik ben klaar-piepje’ van huishoudelijke apparatuur kan overdag best handig zijn. Maar waarom indringend blijven piepen?

En waarom is er potverdomme in de eindeloze handleiding geen paragraaf ‘hoe zet ik de piepjes uit’ te vinden? Als ze wel moeten piepen dan piepen ze niet.

Er is één huishoudelijk apparaat, waarbij piepjes wel echt nuttig zijn: de koelkast die waarschuwt als de deur niet goed dicht is gegaan.

Mijn moderne Duitse koelkast doet van alles, maar piepen als de deur na het ontbijt per ongeluk op een kier blijft staan, dat nu weer net niet. Kan ie lekker de hele dag staan stampen om koel te blijven totdat er ’s avonds iemand thuis komt.

Piepjesrichtlijn

In mijn speurtocht naar een achterliggende verklaring voor al dit zinloos gepiep ben ik nog op zoek gegaan naar een ‘Europese piepjesrichtlijn’. Ik heb er niets over kunnen vinden.

Dus geachte marketeers van huishoudelijke apparaten: hou onmiddellijk op met het inbouwen van die piepjes.

Ik eis vanaf 2013 geheel piepjesvrije huishoudelijke apparaten. En zet bovendien op jullie websites hoe die piepers kunnen worden gesloopt . Weg met dit - voor mijn fijnbesnaarde oren - zinloze geweld!

Max Kohnstamm is marketingspecialist bij SRM, een opleidingsinstituut op het gebied van marketing en communicatie. Volg hem ook op Twitter.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie