Zeven domme ondernemersfouten

Het ondernemerschap is uitdagend genoeg zonder dat je het jezelf en je onderneming moeilijk maakt. Maak de volgende fouten nooit!

Door Robert Mekking

In mijn jaren als organisatieadviseur heb ik inmiddels voldoende bedrijven geholpen om te herkennen welke fouten onherroepelijk leiden tot grote problemen. Wat opvalt is dat de ondernemer achter zo'n bedrijf eigenlijk wel weet wat er aan de hand is.

Op een of andere manier doen ze er pas wat aan als een externe (ik dus) er wat van zegt. Zonde, duur en een beetje dom. En saai voor mij en mijn collega's. Daarom krijg je van mij de volgende zeven domme ondernemersfouten op een presenteerblaadje aangereikt. Doe er je voordeel mee…

1. Innoveren zonder klant
Ik weet het, het is helemaal super-toppiejoppie-helemaal-vet-Twitterific om bezig te zijn met innovatie. Maar als je probeert iets nieuws te verzinnen zonder dat je er zeker van bent dat er iemand op zit te wachten, ben je in mijn ogen gewoon dom.

Een leuke strategie voor bedrijven met hele diepe zakken zoals Apple, maar voor gewone Nederlandse ondernemers een van de snelste manieren om failliet te gaan.

2. Te veel betalen voor je personeel
Iedereen mag van mij verdienen wat hij of zij waard is. Maar ga je -om wat voor reden dan ook- meer dan marktconform betalen ben je gegarandeerd de Sjaak.

Misschien niet meteen, maar een paar jaar later kom je geheid in het nieuws omdat je wanhopig probeert de salarissen te herijken (hoi Capgemini!)

3. Je klanten verwaarlozen
Zaken doen met bestaande klanten is vele malen eenvoudiger dan nieuwe klanten vinden. Investeer daarom in de relatie met je bestaande klanten.

Leuk weetje: 68 procent van alle klanten die bij een leverancier weg gaan, voelt zich op een of andere manier genegeerd.

4. Toeters en bellen.
Voor elke honderd euro die je uitgeeft, moet je er duizend verdienen. Dat betekent dat je je kosten goed onder controle moet houden. Dus geen leaseauto’s. Geen flexplekken als je een vaste locatie hebt. Geen vaste locatie als je vaak bij klanten werkt. Geen secretaresse als je het zelf kan. Van die dingen.

5. Te langzaam groeien
Ok. Je bent een bedrijf gestart. Dat betekent dus dat je moet concurreren! In vrijwel alle markten betekent stilstand achteruitgang.

Wacht daarom niet te lang met het aannemen van nieuwe mensen, of het uitbreiden van productiecapaciteit. Ondernemen is risico's nemen. Grow a pair!

6. Te snel groeien
Maar niet overdrijven, hè? Om te groeien moet je investeren. Investeren kost geld. Geld moet binnenkomen uit lopende opdrachten.

Als je dus te snel groeit loop je het risico dat je deze groei niet kunt financieren uit de bestaande kasstroom. Dan groei je dus dood. Wat zeg je? Lenen bij een bank? *gniffel*

7. Je visie vergeten
Ooit ben je als ondernemer begonnen met een heldere visie. Jij wist het! Zo zou het zijn! Maar door de jaren heen ben je gaan schipperen. Heb je nuance toegelaten. Ben je gaan luisteren naar je omgeving.

Of erger: je bent rationeel gaan plannen. En heel, heel langzamerhand een vergeten hoe je het wilde. Hoe het moest zijn. En daarmee ondertekende je het doodvonnis van je bedrijf.

“Maar Robert, ondernemers die deze fouten maken zijn toch niet noodzakelijkerwijs dom?” Nee. Dat wil zeggen, voordat je dit las nog niet. Als je ze nu nog maakt, dan wel…

Robert Mekking heeft als ondernemer zelf ook zo'n beetje alle fouten hierboven *bijna* gemaakt. Hij is medeoprichter van MvR & Partners en schrijft deze column op eigen titel. Reageren? www.twitter.com/robertmekking.

Tip de redactie