Innovaties komen niet vanzelf. Het ‘not invented here’-syndroom gijzelt managers.

Door Walther Ploos van Amstel

Logistieke ketens moeten duurzamer, veiliger, stiller, sneller, verser en voorspelbaarder worden; ‘we want it all, we want it now!’. Logistiek doet er nu echt toe in de bestuurskamers van de grote bedrijven.

Unilever topman Polman daagt professionals uit: ’Om 9 miljard consumenten te voeden moeten we de komende 40 jaar net zoveel voeding produceren als we de afgelopen 8.000 jaar hebben geproduceerd’.

Logistiek

DSM bestuurlid Stefan Doboczky legt tijdens een presentatie aan jonge controllers van de Universiteit van Maastricht uit dat de ‘bio based’ economie fundamenteel nieuwe logistieke ketens nodig heeft.

Albert Heijn verbouwt het logistieke netwerk samen met leveranciers om straks hetzelfde werk te kunnen doen met 25% minder mensen en om versere producten op het schap te krijgen. Logistiek is het grootste obstakel bij de groei van on line supermarkten. Volgens de ING Bank is er 5 mrd marktpotentieel in 2020.

De gemeente Amsterdam wil de stad autoluw maken en nodigt lokale ondernemers en bewoners uit om daarover mee te denken.

Buiten spel

Er is veel, heel veel innovatie nodig. Maar, die innovaties komen niet vanzelf. Het ‘not invented here’-syndroom gijzelt veel logistieke managers. Ondanks alle kennis, ervaringen en inzichten lukt het ons niet om iets echt nieuws te ontdekken, of juist vanwege die kennis en ervaring.

Ze staan buitenspel en mogen niet meepraten in de bestuurskamers. Teleurgesteld vertellen ze hun verhalen bij de congresborrels aan collega managers; ‘mijn baas begrijpt me niet…’.

Futuroloog Wim De Ridder stelt dat echte innovatie juist van buiten de sector komt. Dat is ook logisch, want binnen elke sector zijn er altijd veel managers die een belang hebben bij de status quo.

Goede voornemens

Een goede manager weet als geen ander die innovaties te selecteren die er echt toe doen. Als manager moet je samen met jouw team op zoek naar die innovatie die er echt toe doen.

Echt, omdat ze het bedrijf de das om kunnen doen, en echt, omdat ze het bedrijf unieke kansen bieden om meer klanten, nieuwe markten en meer winst te bereiken. Die kansen vind je niet in jouw eigen sector. Ga er in 2013 maar eens van uit dat de beste stuurlui inderdaad aan wal staan.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter