De RAI beweert in een persbericht dat de autobeurs dit jaar niet door gaat ‘vanwege de economische ontwikkelingen in de automobielsector’. Dat klinkt aannemelijk want met de autoverkopen gaat het slecht. Maar ik zal het even duidelijk zeggen: de RAI liegt.

Door Max Kohnstamm

Het probleem is niet de economische ontwikkeling, het probleem is dat de RAI veel te lang heeft vast gehouden aan een verouderd concept. Het gaat al jaren slecht met de bezoekersaantallen van de AutoRAI.

Tot 2001 kwamen rond de 500.000 bezoekers naar de beurs, maar in loop van de afgelopen 10 jaar is het bezoekersaantal vrijwel gehalveerd. Hoe komt dat?

Websites

Omdat in dit onlinetijdperk de werkelijk in een nieuwe auto geïnteresseerde consument alle benodigde informatie op de websites van de autofabrikanten kan vinden. Wil je consumenten toch naar een beurs krijgen dan zal je de consument echt toegevoegde waarde moeten bieden.

Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een special interest-beurs zoals de KunstRai. Of door geen saaie beurs te organiseren maar een ‘event’ te creëren, zoals bijvoorbeeld de altijd zo gezellige Margiet WinterFair of KamaSutrA, die fijne erotische lifestylebeurs.

Showroom

We leven in een beleveniseconomie, geachte management van de RAI. Maar de AutoRai is geen ‘event’, maar een groot uitgevallen showroom waar alleen nog opgewonden jongens en van dure auto’s dromende mannen met een modaal inkomen heen gaan.

De automerken (ofwel de auto-importeurs) hebben groot gelijk hun communicatiebudget niet langer in de AutoRAI te stoppen. Dat had de RAI al eerder moeten snappen.

Wat me bovenal irriteert is het leugenachtige persbericht. Dat een van je producten of diensten aan het einde van de levenscyclus blijkt te zijn beland, dat overkomt elk bedrijf.

Maar geef dat dan gewoon toe, en kom niet met een leugens over ‘economische omstandigheden’. Liegen komt in dit onlinetijdperk terug als een boemerang.

Max Kohnstamm is marketingspecialist bij SRM, een opleidingsinstituut op het gebied van marketing en communicatie. Volg hem ook op Twitter.