De Nederlandse startupcultuur werd vorige week in een van de columns beschreven als een onhechte gemeenschap die elkaar nog niet zo goed ondersteunt. Het is een vrij somber beeld dat ik zelf niet helemaal zo ervaar.

In het opiniestuk van Tijs Markusse en Wouter Kneepkens wordt gepleit voor het bouwen aan een pay-it-forward cultuur in de Nederlandse startup gemeenschap, naar voorbeeld van de moeder van alle startupgemeenschappen: Silicon Valley. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Het idee is dat mensen die al een startup hebben opgezet hun opgedane kennis belangeloos delen met de gemeenschap, door middel van events, mentorprogramma’s en een open houding van ervaren ondernemers naar ambitieuze beginners.

Van ver komen

Hier in Nederland zie ik al de contouren van een dergelijke pay-it-forward-cultuur en pluk hier met mijn eigen bedrijf inmiddels de vruchten van. We moeten van ver komen, maar ik denk dat het wemelt van de veelbelovende initiatieven. Iets wat we goed moeten beseffen is dat startupgemeenschap van Silicon Valley tientallen jaren voorsprong heeft op de Europese startupcultuur.

Iedereen, van huisvrouw tot corporate CEO tot zwerver, loopt in Silicon Valley rond met een idee voor een startup. Er wordt gebouwd op een fundament van intellectueel kapitaal vergaard door tientallen jaren van grote successen en missers in tech-startups.

Daarbij is het ook een stuk gebruikelijker om je succes terug te investeren in de gemeenschap. Bijvoorbeeld door geld te steken in veelbelovende nieuwe startups. Zo komt het geld van de vele Facebook miljardairs ten goede van de gehele startupgemeenschap.

Bruisend

In Nederland bruist het inmiddels ook al zo. Ik hoorde gisteren bij de kapper zelfs een koket oud dametje over haar startup-idee praten. Er zijn hier veel initiatieven die helpen je startup van de grond te krijgen.Acceleratorprogramma’s zoals Startup Bootcamp en Rockstart, dat zijn een soort snelkookpannen voor je startup gevormd naar Amerikaans model (TechStars, Y-Combinator).

Er zijn veel incubator programma’s verbonden aan Universiteiten, zoals Yes Delft en Utrecht Inc. Ook zijn er veel manieren om kennis te maken met startups. Bijvoorbeeld Startup Weekend, waar een groep onbekenden zich opsluit om in 54 uur een startup op te tuigen.

Sinds kort bestaat er zelfs een heuse Startup Tour in Nederland, waar je met een groep beginnende of aspirerende ondernemers op de fiets langs een aantal succesvolle startups gaat om een kijkje in de keuken te krijgen en je eigen problemen voor te leggen. Doordat Amsterdam de trotse thuisbasis is van de toonaangevende techblog en conferentie The Next Web, heeft de gemeenschap ook veel internationale tentakels.

Pitchrs

Zelf draag ik mijn steentje bij met het initiatief Pitchrs. Met twee collega startupfounders kwam ik tot dezelfde conclusie als Markusse en Kneepkens: er is behoefte aan initiatieven vanuit ondernemers om de pay-it-forward cultuur te bespoedigen en het kan altijd beter. Maar zo slecht is het niet. Om deze reden organiseren wij een open bijeenkomst in Amsterdam waar je 2 minuten de kans krijgt om te vertellen over je bedrijf of idee.

Je eindigt je verhaal met een concrete vraag, waarna de aanwezigen je gaan helpen een antwoord te vinden op deze vraag. Wij zorgen ervoor dat er altijd een goede mix is van beginnende ondernemers of mensen die slechts met een idee rondlopen en de meer ervaren ondernemers en mensen die al aan hun tweede of derde startup bezig zijn.

Lijkt dit je leuk? Vrijdagavond 30 november is er een special underground editie van Pitchrs in de schuilkelder van Rokin 75. We serveren glühwein, soep, bier en een authentieke Nederlandse startupvibe.

Stef Gallé is mede-oprichter van Smart.pr, een tool om slimmer persberichten te verspreiden. Momenteel werkt hij met zijn team aan een ambitieus nieuw project Nouncy. Daarnaast is hij mede-organisator van de maandelijkse bijeenkomst Pitch.rs.