Er lijkt geen einde te komen aan de aanhoudende stroom rampberichten over onze economie. De gevolgen van de crisis zijn desastreus voor veel bedrijven. En weet je? De overlevers zijn vaak niet de meest innovatieve bedrijven.

Door Robert Mekking

Het ondernemersvertrouwen heeft weer een nieuw dieptepunt bereikt, blijkt uit de resultaten van de Conjunctuurenquête Nederland (COEN). Het vet is er af, de rek is er uit.

Er gaan onherroepelijk meer faillissementen plaatsvinden en dat betekent oplopende werkloosheid en andere narigheid.

Het gaat al lang niet meer om creativiteit en duurzaam ondernemen. Het gaat om overleven. Survival of the fittest, puur en simpel.

Drie tot vijf jaar

De crisis duurt inmiddels vijf jaar en zelfs de grootste optimist heeft zich inmiddels wel neergelegd bij het feit dat het niet snel beter zal gaan.

Hoewel de schattingen over hoe lang de crisis nog gaat duren uiteen lopen en een enkeling zelfs licht aan het einde van tunnel ziet, voorspellen mensen die er verstand van hebben dat het herstel nog drie tot vijf jaar van ons af is. Met andere woorden; die crisis, die is voorlopig nog niet voorbij. In tegendeel.

Het nieuwe ‘normaal’

Een crisis is normaal gesproken een uitzondering, maar als het zo lang duurt als degene waar we nu in zitten, kun je eigenlijk niet meer spreken van een uitzonderlijke situatie. In tegendeel. De crisis is de nieuwe ‘normaal’ geworden.

En dat betekent dat er teveel bedrijven zijn. En daarom versnelt het aantal faillissementen en neemt het aantal startende bedrijven af. De vraag is wie over zal blijven. Wie zijn de echte overlevers?

Saaie overlevers

Het is cynisch, maar juist die bedrijven die de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd in innovatie zullen nu vaak te weinig vermogen hebben om de aanhoudende klappen van de crisis op te vangen.

Met andere woorden, het zijn de behoudende, risicomijdende bedrijven die de crisis waarschijnlijk zullen overleven. En weet je, het omgekeerde is volgens mij ook waar: bedrijven die saai zijn hebben inmiddels een grotere kans om het langer vol te houden dan hun innovatieve broertjes en zusjes.

Je wéét dat je in een serieuze crisis zit als het loont om saai te zijn.

Robert Mekking is vastbesloten om bij de overlevers te horen en heeft al zijn kleurige dassen verbrand. Hij is medeoprichter van MvR & Partners en schrijft deze column op eigen titel. Reageren? Twitter.com/robertmekking.