Ondanks de vele faillissementen in Nederland zijn er veel ondernemers die overleven. Sterker nog, sommigen floreren. 3 bloeistrategieën voor crisisondernemers.

Door Robert Mekking

Ik las dit weekend in de krant dat we weer afstevenen op een recordaantal faillissementen in Nederland. Toch zijn er zat ondernemers te vinden die niet alleen overleven. Ze floreren.

Ze doen dat op manieren die misschien niet voor de hand liggen, maar wel effectief zijn. Pure inspiratie! Ik zie de volgende 3 bloeistrategieën voor crisisondernemers.

Krimpen
Een prima manier om om te gaan met de crisis is door te krimpen. Het klinkt tegennatuurlijk, met name veel grote bedrijven zijn geneigd om juist naar schaalvergroting te streven en op die manier kosten te besparen en markt te veroveren.

Voor veel kleinere bedrijven gaat die strategie echter helemaal niet op en ook al zou dat zo zijn, dan zijn de banken niet bereid om hierin te investeren. Veel verstandiger is het juist om voor schaalverkleining te kiezen. Een krimpende markt betekent voor deze bedrijven: terug naar de basis, terug naar de kernactiviteiten. Kleiner denken en gewoon weer naar de klant toe.

Daar kan ook bij horen dat bedrijven zich weer met kleine kantoren in de regio vestigen in plaats van één groot kantoor in de buurt van Schiphol. Van grootgrutter naar buurtsuper. Dat idee…

Creëer een beleving
Een andere manier om te bloeien is je klanten niet alleen een product, maar ook een plezierige ervaring aan te bieden. Een voorbeeld. Nu de ZZP-bubbel zijn hoogtepunt bereikt, zie je dat de flexkantoren als paddenstoelen uit de grond schieten. Elke vastgoedondernemer maakt momenteel van zijn leegstaande kantoren flexruimte. De kale, dertien-in-een-dozijn flexfabrieken zijn op elke hoek van elke stad voor een habbekrats te betrekken.

Een klein aantal aanbieders kiest er voor om niet mee te gaan met deze ontwikkeling en juist te investeren in een luxere beleving zoals als een vriendelijke receptioniste, een lekkere borrel met een hapje aan het einde van een werkdag en een aankleding die warmte en smaak uitstraalt. Deze bijna huiselijke beleving zorgt voor tevreden klanten en een bloeiende omzet.

Ontwikkel een crisisaanbod
Een strategie die wij zelf hanteren is het aanpassen van je normale aanbod aan de crisis. Bijvoorbeeld door in te spelen op de beperkte budgetten van je klanten. Door de dienstverlening in kleinere onderdelen op te knippen en zo aan te bieden, maar ook door het verhaal aan te passen aan de manier waarop klanten naar de wereld kijken tijdens de crisis. Oliemaatschappijen doet dat aan de pomp.

In plaats van de performanceverbetering van speciale brandstoffen te benadrukken, wordt efficiency als pluspunt genoemd. Interessant vind ik ook dat veel retailers ‘gezellige’ spullen in de schappen leggen.

Blijkbaar hebben de marketingboys uitgedokterd dat de crisis ons doet verlangen naar ganzenborden en kaarslicht en spelen deze ondernemers daar keurig op in.

Bange konijntjes

Veel ondernemers kijken al jaren als bange konijntjes in de koplampen van de crisis. Wachten tot ze worden overreden. Andere ondernemers grijpen terug op de bekende reflexen zoals kostenbesparing en schaalvergroting.

Een klein deel doet het echter slimmer en kijkt naar mogelijkheden om juist tijdens de crisis te floreren. Ik heb voor mijzelf besloten om tot die laatste categorie te gaan behoren en daag mijn medeondernemers uit om hetzelfde te doen.

Robert Mekking is fanatiek ideeënlener en kijkt dus graag naar andere ondernemers. Hij is medeoprichter van MvR & Partners en schrijft deze column op eigen titel. Reageren? Twitter.com/robertmekking.