De gevolgen van een website op zwart in de 'cloud' worden steeds pijnlijker.

Door Sébastien Willems

Instagram, Foursquare, Pinterest, Airbnb en vele andere internetdiensten waren onlangs volledig of gedeeltelijk onbereikbaar. De dader was geen geniale hacker uit Rusland maar een groot en bekend Amerikaans bedrijf: Amazon. Met haar steeds groter wordende ‘cloud’ worden de gevolgen van downtime steeds pijnlijker.

Als aasgieren zaten de media dan ook bovenop het wederom falende Amazon. Net als iedere andere keer dat er iets niet soepel loopt met een cloud service volgden de verhalen over de risico’s van deze diensten al snel. Gebaseerd op de waan van de dag en met volstrekt gebrek aan zowel visie als respect.

Vliegende start

Feit is dat cloud services voor startups een uitkomst zijn. Een groot deel van de rompslomp van het opzetten van de juiste infrastructuur wordt uit handen genomen. Er zijn daarbij geen grote investeringen nodig, want er wordt afgerekend op basis van gebruik. Daardoor kan de focus meer komen te liggen op de diensten die er bovenop worden gebouwd, daar waar de toegevoegde waarde wordt gecreëerd.

Zo kan er een vliegende start worden gemaakt door het wiel zo min mogelijk opnieuw uit te vinden. Maar ja, als die infrastructuur het dan laat afweten kan dat voor flinke problemen zorgen. Dat is de keerzijde.

Downtime

Met die keerzijde komt downtime, één van de grootste nachtmerries voor internetondernemers. De complete dienstverlening komt tot een misselijkmakend abrupte stilstand. Automatische foutmeldingen komen direct per SMS en e-mail binnen, klanten beginnen te bellen: het is alle hens aan dek.

Vaak is er een snelle diagnose met bijbehorende maatregel en wordt de schade beperkt, maar het probleem kan ook buiten bereik liggen. Bijvoorbeeld bij een cloud service zoals die van Amazon of een gewoon datacenter. Een storing op dat niveau in de keten zorgt voor massale downtime van een breed scala aan internetdiensten. Stuk voor stuk bedrijven die compleet stil kunnen komen te liggen en allen terecht de schuldige aanstaren.

Vogels

Vele ogen waren dus gericht op Amazon, waar Nederlander Werner Vogels als CTO op technisch gebied met de scepter zwaait. Die heeft terecht een paar slapeloze nachten gehad. Maar belangrijker is dat hij ook al jarenlang verantwoordelijk is voor de introductie van baanbrekende technologie en het behoud van leiderschap in een zeer snel ontwikkelende markt. Als je het grotere plaatje bekijkt is de invloed van Amazon op het volledige online ecosysteem onbetaalbaar. Dus Werner, bij deze drie veren in je kont, maar des te meer een klein tikje op de vingers.

Sébastien Willems heeft aan meerdere startups gewerkt en is nu bezig met PressPage, een startup gericht op de PR-markt. Sébastien is ook op Twitter te volgen.