Koningin Beatrix is een rolmodel voor iedereen die wil leren borrelbabbelen. Deze week leeft ze zich weer uit als Mark en zijn vrienden langskomen.

Door Hugo Vos

Ga er maar aan staan. Een week van tevoren krijg je een telefoontje of een mailtje met de vraag: 'Ben je ergens volgende week thuis? We willen graag langskomen. En oh ja, we zijn met z’n dertienen! Groetjes, Mark'

Nou heb je dat als koningin natuurlijk een beetje aan jezelf te danken. Je hebt nooit gezegd: 'Jongens, daar gaan we mee stoppen hoor. Dit is me steeds te kort dag. En waarom moet het altijd bij mij? We kunnen het toch ook bij jullie vieren?' Nee, je laat het je gewoon weer gebeuren.

Je zet die fles oude klare koud en je gaat naar de slager voor een doos bitterballen. Nadat je je bordes hebt schoongeveegd, kijk je of je nog een leuke jurk in de kast hebt hangen. Desnoods stap je nog even op de fiets naar de stad voor een paar bijpassende schoenen. Kom maar op met die gasten.

En u bent?

Een paar dagen later bellen ze een voor een aan. Als er een bekende binnenstapt, is het niet zo moeilijk. 'Hallo Mark! Goede reis gehad? Kon je het nog een beetje vinden? Druk zeker, zo met al die fotografen voor het hek?' Zou er een stilte vallen als er een nieuwe minister of staatssecretaris binnenkomt? 'En u bent?'

Natuurlijk niet. Onze koningin is goed in borrelbabbelen. Ze is een volleerde kletskous. Ze is oprecht geïnteresseerd in mensen. Ze is bovendien niet bezig om jou haar product ‘Nederland’ aan te smeren. Dat product verkoopt zichzelf door haar geïnteresseerde houding. Beatrix creëert zo haar eigen gunfactor.

Opdringerig

Als zakenman of -vrouw kunnen wij daar een voorbeeld aan nemen. Hoe vaak doen wij niet het tegenovergestelde? Op een willekeurig (zakelijk) feestje proberen we maar wat graag onze producten of diensten naar voren te schuiven als ‘heel bijzonder’ en ‘onmisbaar’. Zonder het te beseffen zijn we opdringerig. Nee, dan Beatrix, zij weet dat zakendoen op de eerste plaats persoonlijk is. Ik zou haar wel als accountmanager willen.

Hugo Vos is inspiratietrainer. Zijn nieuwe boek ‘Borrelbabbelen - Ontspannen netwerken, voor wie niet durft maar wel wil' verschijnt deze week bij Uitgeverij Haystack. Volg Hugo via Twitter en zijn blog.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!