Het is een keiharde wereld in ondernemersland. Eten of gegeten worden is het devies, de een zijn brood is de ander zijn dood. Wie een ander helpt is een loser. O ja?

Door Juul Martin

Als dat klopt dan ben ik en zijn velen met mij enorme losers. Vette sukkels die omzet laten lopen. Mietjes die anderen gaan zitten helpen. Falers van het ergste soort.

Hoe kan het dan zijn dat deze week alweer de 20e en 21e Waarmaakdagen grandioos zijn gelukt?

Een Waarmaakdag is een dag waarop zo’n vijftien ondernemers zo’n veertig andere ondernemers helpen met datgene waar zij goed in zijn: logo’s maken, een elevator pitch maken, teksten schrijven, websites bouwen, ondernemersadvies - zo maar door.

Alles wat je nodig hebt om succesvol te ondernemen krijg je zomaar, omdat mensen je willen helpen. Mensen die je niet eens kennen.

Huh?

En dat is geen toeval, zo blijkt. Sinds de eerste Waarmaakdag begin 2011 vliegen ze als zoete broodjes over de toonbank, van Groningen tot Nijmegen en van Amsterdam tot Doetinchem. De waarmakers die een dagje helpen, komen bijna altijd terug voor een volgende Waarmaakdag.

Dat betekent dat er al zo’n 300 waarmakers een dagje hebben geholpen en dit is nog maar het begin. Zijn dit sukkels of snappen zij iets bijzonders? Oordeel zelf. Waarmakers geven aan dat ze een waarmaakdag als volgt beleven:

"Ik krijg zo veel energie van iemand helpen met datgene wat ik leuk vind", "Je leert nergens zo snel als op een waarmaakdag" en "Je breidt je netwerk snel uit."

En dan heb ik het alleen nog maar over die paar mensen die meedoen aan de Waarmaakdagen. Er zijn tal van andere mooie initiatieven waarin het delen van kennis en elkaar helpen het doel zijn.

Gave dingen doen

Zo is er het almaar uitdijende Gavedingendoen van Bas Mennink, er is 8 uur overwerken waar je een goed doel 8 uur kan helpen en er is Permanent Beta. Dit initiatief in Amersfoort wil maatschappelijke vraagstukken oplossen door de technologische tools te maken die daarbij helpen.

Permanent Beta kreeg zelfs een heel kantoor dat leeg stond om hun doelen te realiseren. Bij de aftrap kwamen tal van bekende sprekers, van Martijn Aslander tot Manfred van Doorn, de geïnteresseerden inspireren om mee te doen. Gewoon omdat ze het leuk vonden en er aan bij widen dragen.

Groot geheel

Waar dit soort initiatieven vijf jaar geleden nog pril en klein waren zijn ze nu samen een groter geheel van duizenden delers en waarmakers. Sukkels? De tijd zal het leren.

In 1995 werden mensen met mobiele telefoons op straat ook ronduit uitgelachen. En ons verdienmodel? We vertrouwen er op dat als we waardevol zijn, we heus wel genoeg verdienen.

Juul Martin pakt maatschappelijke vraagstukken aan door mensen, ideeën en spullen die er toch al zijn te verbinden. Hij geeft lezingen en begeleidt co-creatieprocessen. Reageren kan ook via twitter: @juulmartin