Mooie toekomst voor afhaalpunten Albert Heijn

Albert Heijn opent vandaag haar eerste pick-up-point in Nederland voor boodschappen. Is dit het einde van het winkelen zoals we dat kennen?

Door Walther Ploos van Amstel

In 1951 stond Albert Heijn in Schiedam aan de wieg van de zelfbedieningswinkel in Nederland. Het was voor het eerst dat klanten met een mandje of karretje winkelden en het werd een succes.

Vandaag, meer dan 60 jaar later, opent Albert Heijn in Heemstede het eerste pick-up-point voor op Internet of mobiel bestelde boodschappen. Zet Albert Heijn hiermee een verstandige stap? Of, is Albert Heijn, net als met James Telesuper in 1997 de tijd een beetje te ver vooruit? Is afhalen nodig naast de bestaande, en prima, bezorgservice van Albert.nl? En, wat betekent dit voor de traditioneel winkel?

Afhalen

Afhaalpunten zijn vaak pleisters voor een slechte service. Ik wil kunnen laten bezorgen op het moment dat ik thuis ben, of elk ander adres, en wil niet de hele dag hoeven wachten op de pakketbezorger. Ik pas ervoor om op mijn vrije zaterdag langs 3 afhaalpunten te moeten om pakjes op te halen. Webwinkeliers denken dat afhalen goedkoper is dan bezorgen. Dat is onjuist.

Ik wil gemak. Soms is afhalen dat gemak! Als ik tompouces wil, dan bestel ik ze online bij de Hema, en ik haal ze met veel plezier op bij de Hema. De online beleving sluit daar goed aan bij de afhaal- en winkelbelevering. Echt Hema.
Als Albert Heijn die brug weet te slaan, dan is afhalen een mooie nieuwe optie voor klanten, naast de thuisbezorging met Albert.nl.

Albert Heijn

Albert Heijn zet met pick-up-points een verstandige stap naar een betere service, tegen lagere kosten. Waarom zou je de bulk aan kruidenierswaren eerst en masse in de winkel zetten en die kruidenierswaren er vervolgens en masse door de consument weer uit laten halen? Dat betekent veel onnodig werk, lang wachten aan de kassa en vakkenvullers die in de weg staan. Het is echt geen pretje om je boodschappen te doen.

Het is efficiënter om die bulk aan luiers, frisdrank, chips en bier meteen in de auto te zetten. Tweederde van het woon-werkverkeer doen we toch al met de auto.
De auto parkeer je en daarna ga je lekker winkelen voor de verse oesters, smakelijke salades, passende wijnen en mooie gerijpte ossenhaas. Je combineert het gemak van afhalen met het plezier van winkelen.

Pit-stop

De logistieke uitdaging voor de pick-up-points is een superkorte wachttijd. Anders staat de straat in korte helemaal vol, dat vinden de buren niet leuk, en verdampt het effect van het met gemak online bestellen. Met moderne mobiele informatietechnologie moet dat op te lossen zijn. Mijn TomTom gaat Albert Heijn straks vertellen dat ik er over 5 minuten ben. Dan staan mijn boodschappen alvast klaar. Dat is een echte pit-stop.

Plezier

Ik zie een mooie toekomst voor de pick-up-points. Je combineert het gemak van ophalen met het plezier van de winkel. De uitdaging voor Albert Heijn zit in het goed organiseren van de het afhaalproces en het bieden van een aantrekkelijke winkels waar we die laatste boodschappen voor een heerlijke avond thuis halen.

Verwen me

Albert Heijn begrijpt consumenten. Verleid me, verwen me; click-and-connect. Biedt mij als drukke binnenstadsconsument ook nog de bezorgmogelijkheden van Albert.nl en ik ben in de zevende hemel.

Ik wil niet of dit of dat, maar ik wil en, en, en…

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.

Tip de redactie