Studenten in de Starbucks

Het verschil tussen Amsterdam en Silicon Valley is dat Nederlandse studenten naar de Starbucks gaan om over hun toekomst te praten, en dat studenten in Silicon Valley er met hun laptops heen gaan om aan hun toekomst te bouwen.

Door Sebastiaan Hooft

Vorige week heb ik behoorlijk wat meetings gehad in de Starbucks op de Beethovenstraat in Amsterdam. Zo aan het einde van de middag stroomt het er vol met studenten, die een vier euro koffie en vijf euro cheesecake komen eten.

De tafeltjes blijven verder leeg. Ze hebben bijna allemaal een Canada Goose- of Woolrich-parka aan van minimaal zevenhonderd euro en dragen een paar sneakers van tweehonderd euro plus; een bedrag waarvoor je ook al bijna een Apple-laptop kunt kopen.

San Francisco

Nu gun ik iedereen zijn kopje koffie met cheesecake, maar hoe anders is mijn ervaring in plaatsen als San Francisco en Palo Alto. De koffietentjes zitten er vol met jonge mensen, die gebogen over hun Macbooks individueel of in groepen druk aan het werk zijn.

Geen dure designerwear, maar gewoon een comfortabele American Apparel-hoody en een paar New Balance-sneakers (het liefste model '993', naar het voorbeeld van Steve Jobs).

Hormonen

De mix van hormonen, talent en koffie is enorm inspirerend om te zien en mee te maken. Je zou wensen dat je zelf weer in de schoolbanken zit en aan de toekomst mag meebouwen.

Voor mij is het duidelijk; als ondernemers en docenten dienen wij onze nieuwe generatie talent beter te inspireren. Zolang de bekende koffietenten in studentensteden als Amsterdam zich in de middag niet vullen met enthousiast talent  bouwen studenten elders aan onze toekomst.

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, inspirator en startup mentor. Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.

Lees meer over:
Tip de redactie