De online banenmarkt is failliet: niet effectief, niet efficient en zelfs schadelijk voor het imago.

Door Walther Ploos van Amstel

Mijn partner zit onverwacht op de bank. Een stoere durfkapitalist kreeg eurocrisispaniek en trok het financiële infuus uit de start-up waar hij met veel plezier werkte.

Einde oefening en zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe baan als product manager in een internationale e-business omgeving.

De zoektocht is een kleine nachtmerrie. De informatie op de vacaturesites, -boards en -banken is hopeloos verouderd. De meeste vacatures zijn al lang vervuld en soms zelfs 4 of 5 jaar oud.

Speld in de  hooiberg

De zoekfuncties leiden tot de meest bizarre voorstellen; ‘ik wil geen secretaresse worden’. Het is zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Wat is eigenlijk de kans dat de werkzoekende terecht komt bij juist die passende vacature?

Social media spelen een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. LinkedIn wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden. Naast LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen, bleek eerder uit onderzoek van Unique.

Solliciteren via on line formulieren en het doorsturen van linkedin-links is ‘fire and forget’. Je hoort er niets meer van terug. De meeste bedrijven en wervers hebben niet het fatsoen om even te reageren.

Mooie vacatures zijn vaak bij meerdere headhunters no cure, no pay uitgezet. Dat leidt regelmatig tot grote verwarring. Hij is al een keer door drie verschillende headhunters voor dezelfde vacature voorgesteld.

Schot hagel

Er zit dus niks anders op dan ook maar met een schot hagel te reageren op al die vacatures; hoezo de perfecte ‘match’?

Met het enorme aantal reacties dat je zo krijgt kun je als bedrijf natuurlijk niets anders doen dan een steekproef nemen uit de sollicitaties en met korte telefonische interviews een eerste selectie maken. Is dat nu echt efficiënt? En, krijg je zo echt de beste en meest talentvolle collega’s?

Arme bedrijven

De zoekende bedrijven moeten zich echt zorgen maken. Komt hun mooie vacature, waarvoor ze toptalent zoeken, wel in beeld bij die ene passende kandidaat?

Het lijkt nu even geen probleem met veel medewerkers die een nieuwe uitdaging zoeken. Maar, dit wordt natuurlijk echt pijnlijk als straks de arbeidsmarkt voor toptalent krap wordt.

Juist nu zouden bedrijven het talent wat op straat loopt binnen moeten halen, om zo straks echt gas te geven als de boel weer aantrekt. Het heet niet voor niets ‘Human RESOURCE’.

Voorbijgeschoten

De online banenmarkt is failliet; niet effectief, niet efficiënt en uiteindelijk leidt het tot de verkeerde persoon op de verkeerde plek. Het Internet is hier zijn doel volledig voorbij geschoten.

Of zal het vertrouwde old boys (of girls)-network straks die mooie nieuwe baan opleveren? Tijd voor Recruitement 2.0.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.