Het is 5 uur ’s ochtends als ik dit stuk schrijf en zojuist getuige ben geweest van een miljoenendeal. Een deal die letterlijk naast me in de Starbucks werd gesloten. En dat op dit tijdstip.

Door Steven Lammertink

“Fail fast and often” schoot door mijn hoofd. Maar dit had niets met falen te maken. Want als ondernemer wil je van A naar B. Je wilt progressie maken. Successen boeken. En dat is een kunst die je niet kunt leren.

Pitchen voor investeerders is aan te leren. En ‘puntjes op de i’ zetten kunnen we allemaal. Ondernemers die falen, leren alleen te falen. En falen is geen abonnement op toekomstig succes. Succesvolle startups komen op doordachte wijze tot stand.

Silicon Valley

Zoals tal van gelukzoekers ben ik naar Silicon Valley gevlogen om potentiële investeerders, advies van ondernemers en mogelijkheden tot samenwerking met Amerikaanse grootheden verder te ontdekken. Dat lukte gedeeltelijk: ik vlieg (nog) niet met een koffer vol geld terug naar huis. Want hier zit geluk in een klein hoekje.

Ook onze superprogrammeur Chris, die op negenjarige leeftijd leerde hacken en in Silicon Valley is opgegroeid, kent de ins en outs van de valley. Hij heeft ondertussen honderden startups geadviseerd en uit zijn ervaring blijkt: de kans op een investering is misschien wel kleiner dan een procent.

In ons kikkerlandje zou het dus logischerwijs nóg lastiger moeten zijn, gezien de fundamentele (en maatschappelijke) verschillen in het nemen van risico’s en het financieren van startups. Netwerk blijkt wederom een gigantische rol te spelen.

Zo kwam ik, ruim een jaar geleden, in contact met Bas Ording, een Nederlandse topdesigner bij Apple in Cupertino. Bas adviseert ons al geruime tijd op het gebied van design-technische vraagstukken en heeft Fray helpen ontwikkelen tot wat het nu, vlak voor marktintroductie, is.

Proeven

Dus eat your own dog sh*t. Ervaar je product zoals consumenten dat ervaren. Ga naast je gebruikers zitten, staan of liggen. En flikker je social media-strategie, tiende investeringspitch of zoveelste productiteratie eens de prullenmand in. Neem de tijd je eigen product te proeven.

Niemand dwingt je direct succesvol te moeten zijn of een raket de ruimte in te schieten. Producten die de status-quo doorbreken, kosten nou eenmaal tijd, aandacht en uiterste concentratie om te bouwen.

Het wordt me duidelijk dat in de valley niet alles uitsluitend draait om mentaliteit, het beheersen van de juiste skillset of 'lean and mean' starten. Het zijn de netwerkeffecten die het gebied zo bevlogen maken. De belofte elkaar verder te (willen) helpen wordt niet alleen uitgesproken, er wordt ook vervolg aan gegeven. Overtuig mij maar eens dat we dat hier ook kunnen.

Steven Lammertink is ondernemer en mede-oprichter van de startups Fray en Republish