Zo verdien je geld aan de crisis

Het leuke van een crisis is dat je hem als ondernemer kunt gebruiken voor je eigen gewin. Vijf manieren om beter uit de crisis te komen dan je eraan begon.

Door Robert Mekking

Ik ben een crisisautochtoon. Dat wil zeggen dat mijn onderneming is geboren tijdens de crisis en dat ik nooit iets anders heb gekend dan economische schaarste. En piepende mede-ondernemers. Heel! Veel! piepende ondernemers.

Nou ik er over nadenk, heb ik eigenlijk meer last van klagende collega’s dan van de crisis zelf. Ik zou er depressief van worden, ware het niet dat ik zelf vrij weinig last van de crisis heb. Sterker: ik profiteer eigenlijk van de crisis, lees je mee? Vijf manieren om te verdienen aan de crisis!

1. Verdien aan het nemen van risico
Als je net als ik in het adviesvak zit, hoor je iedereen altijd babbelen over “meerwaarde creëren”. Nou, nu heb je eindelijk je kans: klanten zitten ook in een crisis, dus als jij ze kan helpen: toppie! Maar om ze daarvan te kunnen overtuigen, moet je wel risico durven nemen.

Dus, spreek af dat de helft van de besparing die je realiseert voor jou is bij wijze van beloning. Inderdaad, “no cure no pay.” Ondernemers met een beetje ballen kunnen zo erg goed verdienen anno 2012.

2. Verdien aan je leveranciers
Laatst las ik dat Albert Heijn haar leveranciers eenzijdig 2% korting oplegde. Misschien een beetje bot, maar ze hebben wel het juiste idee. Strak onderhandelen met leveranciers is misschien wel de beste manier om geld te verdienen en gezien de crisis, luistert men vast bereidwillig naar je voorstellen.

3. Verdien aan je personeel
Goed personeel is altijd schaars. Maar momenteel toch een tikkie minder schaars dan pak-hem-beet een jaar of vijf geleden. Maak daar gebruik van en selecteer de toppers voor je organisatie. Wees daarnaast realistisch in je arbeidsvoorwaarden.

Even opletten! Niet gierig, maar realistisch. Mocht je extra in je mensen willen investeren, doe het dan in opleiding en trainingen voor je personeel. Wel even onderhandelen, hè? Het is ten slotte crisis.

4. Verdien aan de overheid
Er zitten altijd wel een paar Keynes-aanhangers in de regering. Je weet wel, van die mensen die denken dat de overheid een crisis kan wegtoveren met subsidies en stimuleringsmaatregelen. Ook al vind je dat even kansloos als ik, je zou wel gek zijn als je het laat liggen.

Zorg dus dat je de actuele stand van zaken in subsidieland de gaten houdt en abonneer je op de bekende subsidieverstrekkers. Vergeet daarbij ook vooral de EU niet, komt er toch nog een beetje geld terug naar onze economie…

5. Verdien aan je concurrenten
Concurrenten hebben het ook zwaar. Kijk eens om je heen en zoek een slachtoffer uit. Schat in welke van zijn klanten ontevreden zijn over zijn dienstverlening en doe een interessant aanbod. Pak een stuk markt af en zorg dat je aan het begin van de volgende economische upswing als eerste over de startlijn gaat.

Creativiteit, initiatief en doorzettingsvermogen zijn de belangrijkste onderdelen van ondernemen. Zeker tijdens de crisis. Vul bovenstaande maar eens aan met je eigen manieren om een voorsprong te nemen, je zult verbaasd staan over hoe lekker zo’n crisis dan gaat smaken.

Robert Mekking vindt zo’n crisis eigenlijk wel meevallen. Hij is medeoprichter van MvR & Partners en schrijft deze column op eigen titel. Reageren? Twitter.com/robertmekking.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie