Steeds meer managers, ondernemers en professionals schrijven een managementboek. Zinloze egotripperij of slimme marketing?

Door Geerhard Bolte

Je bent goed in wat je doet, maar je hebt nog geen managementboek geschreven? Zonde; het is tegenwoordig niet voldoende om goed te zijn in je vak, je moet een expert zijn. Om die status te krijgen moet je natuurlijk in de eerste plaats je werk goed doen, maar een boek is toch het tastbare bewijs dat je je vak beheerst.

Het maakt echt meer indruk als je als professioneel onderhandelaar een potentiële klant een boek over onderhandelen cadeau kunt geven, dan een lullig visitekaartje.

Toiletpapier

Elke mobiele telefoon, elke rol toiletpapier en elke auto moet zichzelf onderscheiden van de concurrentie om nog een kans te maken. Dat onderscheidende vermogen geldt inmiddels ook voor bijvoorbeeld ondernemers en werkzoekenden op de arbeidsmarkt.

Personal branding is inmiddels een geaccepteerde marketingstrategie, maar wie brengt ‘m echt in de praktijk? Iedereen kan een LinkedIn-pagina aanmaken, maar een boek, dat kost toch meer tijd en energie. En maakt dan ook meer indruk.

Wonder

De kunst is om een invalshoek te bedenken voor dat ene, unieke boek dat bij jou past, en dat er nog niet is. Je moet een plan uitwerken, research doen en tenslotte vele weken lang piekerend achter je beeldscherm doorbrengen om het boek echt te schrijven.

Gezien de noodzaak om jezelf te onderscheiden is het logisch dat het aantal managementboeken nog elk jaar stijgt. Gezien de inspanning die ervoor nodig is, is het een klein wonder dat er elk jaar bijna duizend nieuwe managementboeken verschijnen. Maar zeg nou zelf, als zij het kunnen, da kun jij het toch ook?

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack, gespecialiseerd in businessboeken. Op 15 en 22 november geeft hij opnieuw de Masterclass ‘Hoe schrijf ik een managementboek’.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!