Als internetondernemer heb ik wel eens een kindje in de koelkast moeten zetten. Het hoort erbij, dat weet iedereen. In de afgelopen jaren heb ik om mij heen veel startups zien falen. Maar ik zie ook een bepaalde groep startups die het veel beter doet dan de meer bekende bedrijfjes.

Door Sébastien Willems

Het is een groep die nauwelijks in de media te zien is en weinig prijzen wint. Dat komt doordat zij zichzelf niet op de radar zetten omdat daar weer geen tijd voor is. Ze zijn ook helemaal niet bezig met ‘exposure’ en bezoekersaantallen. Marketing en PR komen ver na gericht netwerken en harde sales.

Betalende klanten zijn bij hen koning en de focus van de operatie is scherp gericht op cashflow. Meestal houden ze zich bezig met alleen maar business to business-activiteiten. Extern kapitaal is voor hen een keuze en dat wordt dan ook vaak geweerd, want het is voor een dergelijk groeipad vaak niet nodig.

Dit soort startups lanceren meestal een ‘minimum viable product' om zo snel mogelijk te bekijken of er markt voor is. Op basis van directe feedback van eerste klanten kunnen ze hun startups dan snel doorontwikkelen.

Gouden ei

Als je vraagt waar deze ondernemers hun eerste klanten vandaan halen, blijkt vaak dat de contacten zijn opgedaan tijdens eerdere avonturen. Sterker nog, vaak kwamen deze contacten ook nog eens zelf met het idee voor het product. Dan is het natuurlijk makkelijk verkopen.

Vragen om problemen, graven in processen, op plekken komen waar je normaal gesproken niet komt. Veel ondernemers achter deze startups zijn erg goed in dat soort dingen. Ze weten een gesprek zo te kantelen dat er iets nuttigs uit komt rollen. Als je een gouden ei wilt vinden moet je niet alleen een biertje drinken en mensen als een gek toevoegen op LinkedIn.

Wereldwijde potentie

Sebastiaan Hooft schreef in zijn column dat Silicon Valley niet zit te wachten op Europeanen, maar dat als je er eenmaal voet aan de grond hebt je gebakken zit. Het mooie van de genoemde groep startups is dat zij zich niet ophangen aan internationale ambities, maar vaak wel de mogelijkheid hebben daar naartoe te groeien.

Met een goede Nederlandse cashflow kunnen zij rustig de mogelijkheden over de grens bekijken. Het businessmodel zal niet in de weg zitten.

Bewust klein denken en beginnen spreekt mij misschien nog wel het meest aan. Geen grote plannen, geen gelikte presentaties, geen champagne bij de lancering van de eerste versie. De babystapjes aan de hand van die eerste klanten, daar begint het mee.

Sébastien Willems heeft aan meerdere startups gewerkt en is nu bezig met PressPage, een startup gericht op de PR-markt. Sébastien is ook op Twitter te volgen.