Silicon Valley zit niet te wachten op Europeanen

Als je niet in Silicon Valley zit, dan doe je niet mee. Meer dan veertig procent van de venture capital-deals vindt plaats in San Francisco en de nabijgelegen 'Valley'.

Door Sebastiaan Hooft

Hoewel het aantal venture capital-bedrijven in de laatste drie jaar daalde van duizend tot ruim vierhonderd, is het hier ondernemender dan ooit. Hier moet je zijn, en anders tel je in de internetscene niet mee.

Op mijn eerste dag bezoek ik een verjaardagsfeest in Mission - een van de hipste buurten in San Francisco. Ter illustratie van hoe de scene er hier uit ziet: binnen een paar minuten stond ik te praten met de ontwikkelaar die ooit Flickr heeft ontworpen, terwijl ik een drankje kreeg aangereikt door een dame die de hoofdontwerper is bij Twitter.

De volgende dag zaten wij in een van de hotspots op onze Macs te Skypen met de achterban of thuisfront, toen de oprichter van meer dan drie wereldwijd actieve startups even kwam aansluiten voor een kopje koffie.

Oh ja, hij was ook de medeoprichter van Mission Bicycle - een waanzinnig hip fietsenmerk - wat ze min of meer voor de hobby in hartje San Francisco op de markt brengen. Dat soort omtmoetingen heb je je constant en overal.

Talent

Iedereen in hier onderneemt op topniveau. Dat moet ook wel, want de bedrijven hier zoeken alleen toptalent en de kosten om hier te verblijven zijn enorm. Denk aan tweeduizend dollar voor een klein appartement per maand en een ontbijt bij een van de populaire ontmoetingsplaatsen kost je al snel twintig dollar.

Werken kun je dan weer voordelig in café's en er zijn enorm veel 'co-working spaces' of groeiprogramma's waar je gesponsorde ruimte kunt vinden. Je kunt echter alleen overleven als je meedoet in het moordende tempo en alles op alles zet om je talent te laten bloeien.

Europeanen

Maar toch wegen de kosten niet op tegen de voordelen om hier je onderneming te runnen. Alles op het gebied van internet start in de Valley en groeit in de Valley. Toetreden is wel enorm lastig. De Amerikaanse kapitaal-scene zit niet echt te wachten op Europeanen.

Het is lastig zakendoen met al die buitenlandse juridische structuren en andere waarden en normen. Dus tenzij je de nieuwe Google of Facebook bent, dan moet je wel echt heel erg goed zijn en snappen hoe het er hier aan te gaat.

Fouten worden niet vergeven. Snap je niet hoe het werkt, dan kom je op de 'no-list' en zijn je kansen verspeelt.

Meedoen

Maar als het je lukt om jezelf aan te passen en je verhaal op orde te krijgen, dan doe je hier ook echt gelijk mee. Waar Europeanen vaak een muurtje om zichzelf heen bouwen en een ander het licht in de ogen misgunnen, staat de scene hier klaar om je te helpen.

Het is namelijk een ongeschreven regel dat je hier eerst geeft, voordat je vraagt. Dat doen mensen dus ook bij jou. Een afspraak is zo gemaakt. En als je een goed verhaal hebt, dan is die introductie bij die ene speciale relatie zo geregeld.

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, strateeg en bestuurder. Hij behoort tot de raad van advies van een aantal sterk groeiende bedrijven en goede doelen.Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.

Tip de redactie