Lippenstift en nagellak

Dat mode een indicator is voor het marktsentiment en economische vooruitzichten wisten we al langer. Zo is er de Hemline index, die roklengtes van vrouwen in de gaten houdt.

Door Martine Hafkamp

Wat blijkt? Vrouwen kleden zich conservatiever en dragen dus langere rokken in slechtere economische tijden.

Zodra beurzen stijgen, gaan de roklengtes ook weer omhoog en worden de hemlines (zomen) ingekort. De Hemline index komt uit de koker van George Taylor, al in 1926, maar heeft tot nu toe altijd zijn gelijk gehad.

Mooie serveersters

Nadien zijn veel meer indicatoren ontwikkeld, zoals de mooie serveerstersindex of de kortingsbonnenindex. Maar ook de lipstickindicator, ooit bedacht door Leonard Lauder, CEO van Estée Lauder, zou economische ontwikkelingen kunnen aanduiden.

De theorie achter de laatste is dat in een slechtere economie vrouwen liever kiezen voor een betaalbare manier om zichzelf op te fleuren. Zo kopen zij dan bijvoorbeeld een nieuwe kleur lippenstift in plaats van een nieuwe jurk.

Of running mate Sarah Palin dat ook in gedachten had toen ze zichzelf in een toespraak neerzette als ice hockey mom die alleen van een pitbull verschilde door het feit dat ze lipstick gebruikte?

Rode lippenstift

Vooral rode lippenstift zou geassocieerd worden met vrouwen die zichzelf sterk en levendig willen neerzetten. Klinkt logisch. Dit was ook te zien gedurende de crisis die in 2008 ontstond: het tweede half jaar gingen de verkopen van nagellak 65 procent omhoog.

En eerder, na 9/11, vlogen de verkopen van lippenstift door het dak. En het blijkt ook nu weer te kloppen. De laatste tijd lijkt echter vooral de ontwikkeling van nieuwe kleuren nagellak een enorme vlucht te nemen, waarmee nagellak de vervanging voor lippenstift zou zijn.

Estée Lauder overtrof aan het eind van het tweede kwartaal namelijk de verwachtingen met 10 procent meer omzet en 23 procent meer winst per aandeel. Ze moeten het dan ook vooral hebben van make-up en huidverzorgingsproducten.

Hoe veel daarvan precies uit lipstick of nagellak bestaat is niet bekend. Wel wordt vooral het nagellak assortiment de laatste jaren uitgebreid met meer en fellere kleuren. Wellicht speelt topman Leonard Lauder dan toch in op zijn eigen theorie.

Verkoopgroei

Maar ook L’Oréal had in het tweede kwartaal een verkoopgroei van 5,7 procent na 6,4 procent in het eerste kwartaal en tevens goede vooruitzichten voor de rest van het jaar. Zij verkopen haarverzorgingsproducten, waar mensen toch liever voor kiezen dan een kappersbezoek als ze mindere tijden verwachten.

Daarnaast breiden het Britse John Lewis, in Nederland minder bekend, en Marks & Spencer volop hun assortimenten en wereldwijde verkooppunten uit. In totaal groeide de cosmeticamarkt vorig jaar met 0,7 procent.

Dat cosmeticabedrijven in slechte omstandigheden winsten blijven maken op betaalbare make-up betekent niet dat ze naar achteren kunnen leunen. Of het überhaupt mogelijk is de economische toestand te voorspellen aan de hand van wat consumenten kopen blijft de vraag.

Veel is natuurlijk afhankelijk van trends en economische ontwikkelingen, waar door bedrijven goed op moet worden ingespeeld.

Resultaten

Of u nu geloof hecht aan de Lipstick-, de Nail Polish- of welke andere indicator dan ook als leidraad voor hoe goed of slecht het gaat met de economie, uiteindelijk draait het om de resultaten die bedrijven realiseren.

En als u op basis daarvan tot de conclusie komt, dat ergens ter wereld de lipsticks als zoete broodjes over de toonbank gaan, dan kunt u daar natuurlijk altijd in beleggen.

Auteur heeft privé geen positie in één van de genoemde aandelen, cliënten van Fintessa evenmin.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2008 de Gouden Stier voor de beursvrouw van het jaar. Volg Martine ook op Twitter.com/Martinehafkamp.

Tip de redactie