Ons economisch handelen wordt in belangrijke mate bepaald door psychologie. In 2011 groeide de omzet van luxe goederen met 10 procent. Voor dit jaar wordt een stijging van 7 procent verwacht. Hoe kan dit?

Door Danny Geerken

In vorige recessies hielden consumenten ook voor dit soort artikelen de hand op de knip. Uiteraard is er de invloed van de nieuwe Chinese en Indiase rijken. Toen ik een maand geleden in Parijs met vakantie was, was de helft van de mensen die in de rij stonden om een dure tas te mogen kopen van Aziatische afkomst.

Maar er lijkt meer aan de hand te zijn. Veel consumenten hebben hun vertrouwen verloren in traditionele activa zoals aandelen, obligaties en hun eigen munt. Gevestigde instituten als banken en verzekeraars blijken veel minder solide dan gedacht. Oude waarden gelden niet meer waardoor mensen hun houvast verliezen en om die reden op zoek gaan naar tastbare zaken.

Vaste waarde

Degenen die het zich kunnen veroorloven vinden steun in het kopen van met name harde luxe goederen zoals horloges en sieraden. De producenten hiervan kunnen bogen op een soms eeuwenlange reputatie die nog steeds intact is.

Daarnaast doen de luxe goederen geen concessies aan de kwaliteit en de prijs. In het verleden hebben deze artikelen hun waarde weten te behouden. In tijden van oorlog en ramspoed verlieten mensen huis en haard en het enige wat ze konden meenemen waren hun sieraden, die ze vervolgens verkochten in het land waar ze aankwamen om een nieuw leven te kunnen beginnen.

Het succes van deze sector toont - jammer genoeg - aan dat een structureel economisch herstel nog even op zich zal laten wachten.

Danny Geerken is oprichter en managing partner van HEK Value Funds