Mark Zuckerberg voelt zich ongemakkelijk. Hij is sinds kort keihard bezig met ‘damage control’, want de koers van Facebook heeft geen probleem met het vinden van steeds diepere dalen.

Door Sébastien Willems

Investeerders van het eerste uur stappen uit en werknemers lijken ook zo snel mogelijk te willen cashen.

Velen kunnen op 14 november uitstappen en tot die tijd probeert Mark iedereen te overtuigen vooral rustig te blijven zitten. The Zuck heeft bij de beursgang zelf al een miljardje verdiend, dus hij zit net even wat rustiger.

Koekje van eigen deeg

Facebook heeft veel vrienden, nu bijna een miljard. Maar in de afgelopen jaren zijn er veel relletjes geweest. Vaak ging het om privacy, maar ook het ineens toevoegen of verwijderen van specifieke functionaliteit kon vaak rekenen op felle kritiek. Gebruikers voelden zich vaak ongehoord en Zuckerberg is hier vaak nogal stoïcijns onder gebleven.

Hierdoor is een mooie Urban Dictionary-uitspraak ontstaan: “Zuck & Chuck”. Als ‘The Zuck’ iets weg wil hebben dan gebeurt dat zonder pardon. Ondanks de hoekige communicatie van meneer Zuckerberg heb ik alle respect voor zijn prestaties en visie, maar nu zijn de rollen omgedraaid.

Nu hebben de aandeelhouders de touwtjes in handen en is het sentiment ‘Chuck The Zuck’: Mark zo snel mogelijk verlaten en eieren kiezen voor je geld. Maar is dat terecht?

World Online?

Al ver voor de beursgang van Facebook lepelden Nederlanders World Online op als vergelijkend materiaal. Eén deel is in ieder geval waar gebleken: de introductieprijs was een tikkie of twee te hoog. Maar Facebook maakt ondertussen wel meer dan een miljard dollar omzet per kwartaal.

Zonder eenmalige bijzondere lasten zou er nu al een leuke winst te zien zijn geweest. World Online kreeg het in 2000 moeiteloos voor elkaar een verlies van 400 miljoen euro te maken op een omzet van 220 miljoen euro. Die verhoudingen lagen toch echt wel anders.

Verder is het vrij gebruikelijk dat investeerders en oprichters -gedeeltelijk- uitstappen, daar worden ver van tevoren afspraken over gemaakt. Fraai is het natuurlijk niet, vooral als het echt helemaal fout gaat. Nina loopt ook in de winter nog steeds rond met een grote zonnebril en hoed.

Mark heeft een dikke koe

Met een zevende van de wereldbevolking als gebruiker kan Facebook alleen al met behulp van ‘normale’ verdienmodellen flink gaan cashen. Adverteren begint hier en daar af te brokkelen en er is wat fraude aan het licht gekomen met betrekking tot Facebook Ads, maar dat mag de pret niet drukken. Mensen besteden hun tijd massaal op Facebook en bedrijven volgen als trouwe labradors, inclusief marketingbudget.

Alleen op basis daarvan is Facebook de mooiste ‘cashcow’ op de wereld en ik geloof dat The Zuck nog wel een paar verrassingen in petto heeft om de business op te schalen. Een eventuele nieuwe duikvlucht van de koers na 14 november zou dan ook een hele mooie kans kunnen zijn om goedkoop in te stappen voor de langere termijn.

Sébastien Willems heeft aan meerdere startups gewerkt en is nu bezig met PressPage, een startup gericht op de PR-markt. Sébastien is ook op Twitter te volgen.