De nieuwste zeepbel?

Terwijl een aantal bedrijven en overheden moeite genoeg heeft het hoofd boven water te houden, puilt in de tech-sector het geld veelal de zakken uit.

Door Martine Hafkamp

Apple streefde afgelopen week het record van Microsoft voorbij en werd, in beurswaarde gemeten, het meest waardevolle techbedrijf ooit.

Apple roert zich weinig tot niet op de overnamemarkt, maar door een aantal andere ondernemingen worden miljarden dollars betaald voor overnames waarvan de synergievoordelen nog maar bewezen moeten worden.

Uitslaande brand

Beleggers hebben de laatste tijd van de beursgang van diverse techbedrijven een uitslaande brand gemaakt door hoge waarderingen te betalen, terwijl de winstpotentie verre van duidelijk is/was.

Zo kon LinkedIn midden in de financiële crisis met haar beursgang ruim 4 miljard dollar, ofwel 266 keer de winst, uit de markt te halen. Waarvoor het geld precies gebruikt zou worden was niet duidelijk; ‘voor operationele zaken en wellicht een acquisitie’. Het aandeel steeg de eerste dag ongeveer 90 procent.

Recent nam Facebook vooral uit strategische overwegingen voor het luttele bedrag van één miljard dollar de fotoapplicatie Instagram over. Met deze app kunnen foto’s op de smartphone zo bewerkt worden dat het net foto’s uit de jaren ’80 lijken.

Dat de app erg populair is bleek onder andere uit het feit dat de Android versie van de app in een halve dag één miljoen nieuwe gebruikers wist aan te trekken. Het is afwachten geblazen of Instagram het bedrag echt waard zal blijken te zijn.

Succes

Facebook dacht met haar eigen beursgang eveneens op een succes af te stevenen. Hoe anders kan het echter lopen met een beursintroductie op bijna 100 keer de winst? De werkelijke introductiekoers lag boven de oorspronkelijk aangegeven bandbreedte.

Nadat de notering daadwerkelijk tot stand kwam, vlogen er in op de eerste handelsdag in de eerste 30 seconden maar liefst 82 miljoen aandelen over de toonbank. Nog geen half jaar later staat het aandeel Facebook, na het aflopen van een lock-up periode, op nog minder dan de helft van de introductiekoers.

Investeerder van het eerste uur Peter Thiel, één van de grondleggers van PayPal, haakt grotendeels af. Hij bouwde zijn belang in the social network met bijna 80 procent af.

Zynga

Nog slechter verging het beleggers van het eerste uur in Sillicon Valley start-up Zynga, een onderneming die groot werd met het bedenken van mobiele games. Dit aandeel kwam op de markt voor 10 dollar, terwijl de fair value werd geschat op 6 tot 7 dollar. Dit bleek nog steeds te hoog, want nu is hetzelfde aandeel minder dan 3 dollar waard.

Het koersverloop van het aandeel Groupon is sinds de beursgang minstens net zo dramatisch verlopen. De aanbiedingensite heeft inmiddels ruim 70 procent aan marktwaarde ingeleverd en de teller loopt nog steeds.

Doet u dit niet heel erg denken aan een andere periode uit eerdere tijden? Is het met betrekking tot waarderingen echt weer the sky is the limit? Dat vraag je je af als de beursintroducties van ondernemingen, die een business model hebben dat nog niemand kent, je om de oren vliegen.

Op zich hebben de beursgang van zowel LinkedIn als Facebook wel overeenkomsten met die van Google uit 2004. Het grote verschil is dat Google zich heeft ontwikkeld tot een zeer veelzijdig bedrijf.

Bubbels

Bubbels ontstaan als beleggers groeikansen en hoge koersstijgingen niet willen missen. Daardoor ontstaan grote handelsvolumes in de beleggingsmogelijkheden waarmee dit gerealiseerd zou kunnen worden.

Dit verschijnsel was ook waar te nemen met bijvoorbeeld goud- en zilvercontracten vorig jaar en de AOL-Time Warner aandelen tijdens de internetbubbel begin deze eeuw.

Of we nu te maken hebben met de voortekenen voor een bubbel en hoeveel risico u kunt en wilt lopen, mag u zelf bepalen. Even een vergelijking binnen de sector: de afgelopen drie maanden werd het aandeel Facebook ruim drie keer vaker verhandeld dan het aandeel Apple.

Mij lijkt het echter raadzaam uw vermogen niet om zeep te helpen. Voor mijn cliënten probeer ik het kaf van het koren te scheiden en rationele keuzes te maken om te voorkomen dat de zeepbel in hun gezicht uiteenspat.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2008 de Gouden Stier voor de beursvrouw van het jaar. Volg Martine ook op Twitter.com/Martinehafkamp. Auteur heeft zelf geen positie in één van de genoemde aandelen, cliënten van Fintessa hebben Apple en Google in portefeuille.

Tip de redactie