Als ondernemer moet je kunnen onderhandelen. Immers: hoe scherper je het spel speelt, hoe hoger de winst. Maar doe je dat ook op vakantie?

Door Richard Engelfriet

In je werk heb je doorgaans te maken met een aantal vaste partners, met wie je een goede relatie wilt onderhouden. Maar op vakantie zijn het one-off deals: denk maar aan het kopen van souvenirs, het regelen van een excursie of het onderhandelen over de prijs van je hotelkamer. En dan gelden andere regels.

Als je bij een hotel komt, ben je vaak moe, uitgeput en heb je geen zin in onderhandelen. ‘Het zal wel’. Die houding wordt genadeloos uitgebuit. Zorg dus dat je niet in zo’n situatie terecht komt.

In een toeristenwinkel nooit te gretig worden. Kijk rustig rond, toon niet te snel te veel interesse, en loop rustig weg als je de prijs belachelijk vindt. Grote kans dat de winkelier je achterna komt met een beter bod.

Vriendjes worden

Het blijft altijd verbazingwekkend hoeveel beter je onderhandelingspositie wordt als je even de tijd neemt om wat lokale gebruiken te leren. Bijvoorbeeld: in veel landen rond de evenaar is uitgebreid groeten erg normaal.

Ook nuttig: leer zes woorden in die vreemde taal uit je hoofd (‘hallo’, ‘mooi’, ‘te duur’, ‘jij bent mijn vriend, ‘heb je geen betere prijs’ en ‘echt niet?’).

Geld is ook niet alles 


Betrek zoveel mogelijk zaken in je onderhandeling. Stel dat je een complete safari boekt, maar niet tevreden bent met de prijs, kun je eens proberen elkaar toch tegemoet te komen met een transfer naar je volgende bestemming, gratis diner, een goedkope hotelkamer en dergelijke. Bedenk wat voor jou waardevol is, en wat voor je onderhandelingspartner weinig extra kost.

Vind je het vervelend dat als je aankomt op een vliegveld er direct 50 man op je afkomen met taxi’s, hotels en excursies? Ga de tegenaanval in, loop direct op ze af en probeer ze je pet te verkopen op dezelfde manier als zij (‘Nice price! Just for you, good quality!’).

Binnen 30 seconden ben je ze allemaal kwijt. Of bied een starre verkoper een biertje aan, zodat hij zijn prijs alsnog laat zakken.

Opgelicht

Gaat het toch fout? Ondanks al je goede bedoelingen toch belazerd? Overkomt iedereen. Leer ervan en deel je ervaringen met andere reizigers.

En in een extreem geval kun je altijd nog een pittige brief schrijven (of daarmee dreigen) naar een reisgids als Lonely Planet of The Rough Guide. Je doet er anderen een groot plezier mee. Ik wens u een goede vakantie!

Richard Engelfriet is ondernemer. Volg hem op www.richardengelfriet.nl.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!