Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, initiatiefnemers van Startupbootcamp, doen de komende maanden voor NUzakelijk om beurten verslag van hun ervaringen met tech-starters. In deze derde aflevering: Klaarstomen voor de spotlights.

Door Ruud Hendriks

We zijn aan het aftellen. Deze laatste weken moeten de jonge bedrijven bewijzen dat hun ideeën en producten werken, en voeren ze de eerste gesprekken met investeerders.

Ook leren ze zich te presenteren en dus is het pitchen, pitchen, pitchen. De tien starters van Startupbootcamp kunnen het woord bijna niet meer horen.

In razend tempo zijn we ze aan het klaarstomen voor 6 juli. De grote dag waarop ze zich in het hoofdkantoor van ABN Amro aan de Zuidas ieder 7 minuten mogen voorstellen aan een zaal met 400 investeerders.

Bijspijkeren

Diverse van onze mentoren werken aan alle denkbare aspecten van hun presentaties. Als hun moedertaal geen Engels is, worden ze bijgespijkerd op hun uitspraak, we letten op hun houding, kleding en vooral op de inhoud. Oneliners om de aandacht vast te houden, muziek ter introductie, kwaliteit van de slides, microfoontechniek, aan alles wordt geschaafd.

Maar niets werkt beter dan harde resultaten. Acht van de tien bedrijven voeren al vergevorderde gesprekken met investeerders, twee substantiële deals zijn al getekend.

Het  proof of concept was daarvoor essentieel. Dat werd ook duidelijk tijdens onze sneak preview-bijeenkomsten voor investeerders. Daar kreeg een zeer select gezelschap investeerders van onze starters een tussenstand van de vorderingen.

Keihard aanpakken

Voor het eerst ervoeren de teams hoe het echt is om voor een zaal met door de wol geverfde investeerders te staan. Hoe het is om na hun presentaties keihard aangepakt te worden op de tekortkomingen die er volgens hun publiek nog waren.

Want ook dat is een onderdeel van Startupbootcamp; harde kritiek gebruiken om producten nog beter te maken, ideeën van derden te verwerken en door te gaan op de lange weg naar een stabiel bedrijf.

Vriendschappen

Tussen de dertig deelnemers groeien diepe vriendschappen, is er een enorme mate van collegialiteit. Ze helpen elkaar overal waar mogelijk. En ook de alumni van eerdere edities van Startupbootcamp in Kopenhagen, Dublin en Madrid zetten hun ervaring in om de starters in Amsterdam verder te helpen.

Na Demo-dag helpen we ze nog drie maanden iets minder intensief en daarna gaan ze in oktober met ons op pad naar Silicon Valley voor het echte werk. Dan moeten ze zich staande houden in het Mekka van de tech-wereld. Wij zullen zorgen dat ze er klaar voor zijn.

Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw zijn de initiatiefnemers van het tech accelerator-programma Startupbootcamp Amsterdam en medeoprichters van Startupbootcamp Europe.