Hier ben ik!

Bent u ook dag in dag uit bezig om aandacht te krijgen? Voor uw product of dienst, voor uw afdeling, voor uw bedrijf, organisatie of zelfs voor uzelf! De wereld zal weten dat u er bent en daar zet u van alles op in.

Het professioneel aandacht trekken is een vak apart geworden. U en ik doen daar volop aan mee, maar ondertussen ergeren we ons kapot aan wat anderen doen die ons willen bereiken. Kommer en kwel voor introverten en nerds, ‘het leven zelf’ voor de exuberanten onder ons.

Soms staan ze opeens weer voor mijn deur, de oudere man en het jonge meisje. Je weet het in één oogopslag, Jehova’s. Ik probeer altijd weer niet te bot te zijn, maar er toch snel een einde aan te maken.

Ongewilde aandachttrekkerij

Het is een vroeg voorbeeld van ongewilde aandachttrekkerij en een geforceerde verkooppoging. De telefoonterreur van de callcenterdames en -heren is ook al van oudere datum.

U heeft - neem ik aan - ook alle mogelijke elektronische sloten op deze telefoontjes gelegd. Die gewoonte om tijdens de avondmaaltijd te bellen … Ucchh. Ik ben wat botter tegen deze lieden, moet ik wel toegeven.

Aantal kanalen

Tegenwoordig is het aantal kanalen aanzienlijk toegenomen en de bescherming ertegen steeds moeilijker. Een willekeurige nuttige site laat steeds van die irritante pop-ups verschijnen, inclusief de mededeling dat je nog 14 seconden wordt geteisterd!

Op Skype zijn er voortdurend ‘Lola’s’ die nu toch spoedig met je moeten chatten. Ik krijg met regelmaat telefoontjes van ene Bruce Johnson uit Londen die zich opdringt met een verhaal van een ‘megalead’ voor mijn bedrijf. Enzovoort, enzovoort.

Gallisch

Ik word er tamelijk gallisch van en betrap me er zelf op een algemene afkeer van ongewilde commerciële toenadering te ontwikkelen. Ik doe dus al deze pogingen vooraf in de ban en wens niet te luisteren of te spreken. Waarmee het verkoopkanaal dus weggegooid geld wordt en zelfs in het tegendeel verandert.

Nee, zelf doe ik dat anders en natuurlijk veel beter, dat spreekt. Ik schrijf columns en doe mijn uiterste best om u te verleiden ze te lezen, soms met uitspraken aan de rand van de waarheid!

Ik bel u of uw secretaresse op en probeer in uw agenda te komen met: “we moeten hoognodig weer eens een kopje koffie drinken”. Daar zat u echt op te wachten, toch? Of ik maak een schriftuur met teveel saaie tekst en stuur dat ongevraagd toe. En verwacht dan echt dat u dat leest!

Standwerk

U begrijpt het, we moeten allemaal iets doen om gezien en gehoord te worden. En het blijft zoeken naar de betere methoden, niet irritant, toch effectief. Gisteren heb ik wat uren doorgebracht op het VNG-jaarcongres (Vereniging Nederlandse Gemeenten).

De VNG bestaat 100 jaar, zelfs Hare Majesteit was aanwezig. Als bureau hadden wij tussen tientallen andere aanbieders van diensten een stand.

Charmante wijze

Eerlijk gezegd vind ik dit een charmante wijze van aandacht trekken. Je staat er met je laatste publicitaire uitingen, je vraagt je senioren en partners in wisselende samenstelling er te zijn en het congresvolk trekt aan je voorbij. Ontmoetingen zijn speels, je groet oude bekenden en bevestigt door er te staan je positie in deze wereld.

Aan het eind heb ik nog maar even een rondje langs de stands gemaakt en kwam terug met een zak vol oranje gekleurde gadgets voor mijn 5 kleinzoons. Top!

Naschrift
Dit was mijn laatste column voor NUzakelijk. Ik heb het bijna 3 jaar gedaan. Dank aan de redactie die mij de mogelijkheid gaf. En aan mijn lezers die met grote regelmaat reageerden.

Het goede nieuws is dat de column gewoon doorgaat. Op de vertrouwde donderdagmorgen. Alleen moet u nu op een ander plek zijn: www.wagenaarhoes.nl/column. Tot volgende week!

Tip de redactie