Vijf documentaires die mijn blik op de wereld verruimden en tegelijkertijd mijn ondernemerschap stimuleerden. Van gezond ondernemen tot elektrisch rijden.

Door Sebastiaan Hooft

Toen ik in 2009 mijn bedrijf definitief verliet beschikte ik opeens over dik negentig uur in de week aan extra vrije tijd. 

De eerste maanden heb ik de gordijnen dicht gedaan en de dvd-speler aangezet. Nadat ik zo'n beetje alle blockbusters en tv-series had gekeken, ben ik overgestapt op documentaires.

Deze documentaires hebben niet alleen mijn blik op de wereld veranderd, maar ook mijn visie op ondernemerschap. Goede documentaires bieden hele andere koek dan de politiek correcte ANP-berichten in de krant of op het internet.

Omdat ik besef dat u wellicht niet over de tijd en aandacht beschikt om tientallen documentaires te bekijken, heb ik voor u de krenten uit de pap gehaald en op een rijtje gezet. 

Fat, Sick and Nearly Dead
Ondernemen op pizza en cola is ouderwets. Volg de Australische ondernemer Joe Cross op zijn reis door Amerika en trek dezelfde conclusie: doorbreek je eetpatroon met een sapkuur en voel je tien keer beter. Maar bekijk ook zijn site eens en zie hoe hij als een evangelist voor het verse sapje een community opbouwde van inmiddels meer dan driehonderdduizend mensen.

Als je tegelijkertijd beseft dat Starbucks in november vorig jaar voor 30 miljoen dollar sapmaker Evolution Fresh kocht en in maart van dit jaar zijn eerste juicebar opende, dan gaan je ogen open voor de snelst groeiende consumententrend van dit moment: gezondheid - al is het maar die van jezelf.

Revenge of the Electric Car
Als u dacht dat de race naar de ruimte tussen Amerika en Rusland spectaculair was, volg dan de strijd om de gunst van de elektrische 'early adopters' tussen tech-startup Tesla en de twee giganten GM en Nissan. Deze film geeft u de inspiratie om ook de gevestigde orde in uw branche te verslaan met een uniek concept in duurzaamheid. PayPal-grondlegger Elon Musk steekt in de documentaire nagenoeg zijn hele vermogen in een erop-of-eronder-strategie voor zijn autobouwer Tesla.

In maart van dit jaar was ik in Rotterdam bij de presentatie van de Tesla Model S. Daar werd mijn beeld uit de documentaire nog eens goed bevestigd. Samen met Athlon Car Lease presenteerde Tesla namelijk een zeer innovatieve en eigentijdse manier om een elektrische auto in de markt te zetten - dat doet nog geen enkele fabrikant ze nog na.

Inside Job
Heeft u nooit helemaal begrepen waarom het corrupte bankensysteem voor de bijna-ondergang van onze welvaart heeft gezorgd? Deze documentaire legt het u haarfijn uit en laat tegelijkertijd uw bloed koken. Zie hoe de CEO's van banken honderden miljoenen vergaren en de Amerikaanse overheid in een verlammende greep houden door kritische ambtenaren en professoren weg te kopen. In deze documentaire leert u dat corruptie loont.

Ik zeg niet dat u vandaag net zo corrupt moet worden als de bankiers in de documentaire - maar een beetje competitiedrang doet u zeker op. Oh ja, niet kijken als u beste vrienden wilt blijven met de relatiemanager van uw bank - u vertrouwt hem of haar namelijk nooit meer.

The Greatest Movie Ever Sold
Wie zegt dat documentaires saai zijn? Van de maker van Super Size Me komt deze film die indirect over personal branding gaat. Morgan Spurlock brengt op zijn eigen brutale wijze de moderne reclamewereld in kaart door zichzelf voor 100 procent te laten sponsoren in zijn eigen film.

Hoe maakt u van uzelf een merk? Hoe vertaalt u dit naar sociale media? Dat zijn de vragen die er hopelijk na het zien van deze film door uw hoofd spoken. Een duwtje in de rug voor als u reeds het gevoel heeft dat uw LinkedInprofiel er wat saai uitziet en twitteren nog steeds iets is wat alleen uw kinderen doen.

Freakonomics
Viel u bij het boek in slaap? Dan is deze film wel iets voor u. Op een prettige en visuele wijze verklaart econoom teven Steven Levitt de wereld om ons heen. Het geeft u de inspiratie om cijfers en rapporten eens vanuit een breder perspectief te bekijken en u af te vragen: "Wat zie ik nu feitelijk gebeuren en wat gebeurt er nu echt?".

Het nodigt uit om vragen te stellen aan adviseurs, medewerkers en partners die u met cijfers overladen en minder bevoordeeld een situatie in de gaan. Of bekijk uw onderneming eens van de cijfermatige kant. Kunt u op basis van objectieve informatie uw businessmodel verbeteren?

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, strateeg en bestuurder. Hij behoort tot de raad van advies van een aantal sterk groeiende bedrijven en goede doelen.Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.