Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 31 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

Een waardeloos idee

Door NUzakelijk

15 mei 2012 om 14:55Update: 11 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, initiatiefnemers van Startupbootcamp, doen de komende maanden voor NUzakelijk om beurten verslag van hun ervaringen met techstarters. In deze vierde aflevering: briljante ideeën blijken vaak waardeloos.

Door Patrick de Zeeuw

“Do more faster”, is het motto bij Startupbootcamp, en dat lijkt tot op heden goed te werken. De tien teams die deelnemen aan Startupbootcamp Amsterdam hebben in de eerste vier weken van het programma enorme stappen gemaakt. Sommige startups geven aan in vier weken meer gedaan te hebben dan normaliter in zes maanden.

Ik zie dat veel startende ondernemers - ik heb zelf ook zo nu en dan die fout gemaakt - denken een briljant idee te hebben. Dit idee wordt dan in een periode van een aantal maanden, in het ergste geval meer dan een jaar, gebouwd zonder een goed beeld van de toegevoegde waarde of markt voor hun fantastische product.

Vaak geven deze ondernemers aan dat ze hun product niet durven te toetsen bij klanten of andere deskundigen uit angst dat ‘de markt’ hun idee zal kopiëren. De kans dat dit gebeurt is echter veel kleiner dan de kans dat je een product ontwikkelt waar geen markt voor is.

Waardeloos

Neem van mij aan: Je idee is veelal waardeloos en meestal zijn je aannames volledig fout. Veel succesvolle startups, zo'n 70 procent, zijn ooit begonnen met een idee dat volledig anders is dan het uiteindelijke product waarmee de successen behaald werden.

Aansprekende voorbeelden zijn Flickr, Youtube en Groupon. Flickr begon ooit als social gaming-bedrijf, Groupon als sociale activisten-site Thepoint.com en Youtube werd bedacht als video dating-site.

Kantelen

Ook bij Startupbootcamp is dit proces van 'kantelen' (pivotting) duidelijk zichtbaar. Meer dan de helft van de teams heeft een pivot gemaakt. Bij een pivot pas je het product of businessmodel aan op basis van hetgeen je hebt geleerd tijdens onder andere gesprekken met ‘de markt’.

Een van de belangrijkste voordelen die je als startup hebt, is dat je een groot aantal zaken sneller kunt doen dan bedrijven die uit de startup fase zijn. Je kunt veel sneller leren, besluiten nemen en zaken laten vallen die niet lijken te werken.

Do more faster begint met het valideren (en dus leren) dat je op het goede spoor zit, er een markt voor je product is en partijen bereid zijn om dit product van je af te nemen. Dit leerproces moet je heel snel doorlopen.

Partners

Voordeel van het praten met potentiële klanten is dat deze klanten wellicht je eerste pilotpartners worden. Veel grote ondernemingen komen niet of nauwelijks toe aan innovatie. Indien een jonge ondernemer een fantastisch concept presenteert, zijn grote ondernemingen vaak bereid deze ondernemers een kans te geven.

Ook dit heb ik zelf een aantal keer meegemaakt, toen we als kleine club in een pitch zaten tegen onze voormalige werkgever Endemol. Wij wonnen. De gunfactor voor jonge zeer bevlogen ondernemers is vaak erg hoog.

Viewsy

Vorige week lieten we één van onze start-ups, Viewsy.com, bedrijf en product presenteren aan twee zeer gerenommeerde Nederlandse internationaal opererende bedrijven.

De pitch was sterk, het commentaar van de corporate nog sterker. “Dit de heilige graal voor ons bedrijf”, zei een van de directieleden. “Wanneer kunnen we starten?”, vroeg een ander.

Mijn motto is dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen om met de markt te praten. Je zult je verbazen hoeveel mensen bereid zijn om je ‘gratis’ advies te geven of hun visie om de markt(ontwikkeling) te schetsen. Dus ga naar buiten, zoek contact met experts en praat met klanten voordat je je product of dienst ontwikkelen.

Patrick de Zeeuw is samen met Ruud Hendriks initiatiefnemer van het tech accelerator-programma Startupbootcamp Amsterdam en zij zijn medeoprichters van Startupbootcamp Europe.

Lees ook de vorige afleveringen van dit blog:
Opwinding, zenuwen, opluchting
Innovatie is vloeibaar
Starters in de snelkookpan

Beeld: NU.nl
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 18:29
    Cambuur komt in zoektocht naar goals uit bij voormalig AZ-spits Johnsen
  • 18:17
    Surinaamse justitie eist twintig jaar cel voor Bouterse vanwege Decembermoorden
  • 17:55
    VideoBelgisch zorgpersoneel eist verkleed als Shrek hoger loon
  • 17:40
    Heerenveen haalt Noor als opvolger Sarr, Groningen huurt Fins international

Meest gelezen

  • 1
    Vliegtuig landt na vlucht van dertien uur op zelfde luchthaven vanwaar het vertrok
  • 2
    Koning en prinses Amalia poseren met jarige Beatrix (85) voor nieuwe foto's
  • 3
    Overzicht'Grote wraakactie' door Russen, Oekraïne krijgt geen F-16's van VS
  • 4
    Brabantse huishoudens en Efteling uur zonder stroom, problemen verholpen
  • 5
    Zanger Lee Towers heeft zijn heup gebroken en moet revalideren


Nieuwsvideo's

  • Belgisch zorgpersoneel eist verkleed als Shrek hoger loon
    Belgisch zorgpersoneel eist verkleed als Shrek hoger loon
  • Efteling haalt bezoekers uit stilgevallen attracties na stroomstoring
    Efteling haalt bezoekers uit stilgevallen attracties na stroomstoring
  • Oranjes vanaf Aruba: ‘Eerste wat we deden was Beatrix feliciteren’
    Oranjes vanaf Aruba: ‘Eerste wat we deden was Beatrix feliciteren’
  • Inchecken met je telefoon kan nu, maar is niet voor iedereen handig
    Inchecken met je telefoon kan nu, maar is niet voor iedereen handig

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden