Komt een manager bij de dokter...

Iedereen kent wel zo iemand. Tijdens een gesprek schudt hij of zij heel ongedwongen een geweldige anekdote uit de mouw. Bewonderend kijkt de rest van het gezelschap naar degene die op heel natuurlijke wijze even de aandacht naar zich toe trekt.

Door Eddie van Groningen

Nederlanders zijn niet van die verhalenvertellers. Dat is jammer, want een goed vertelde anekdote brengt een beetje schwung in de vergadering, houdt de aandacht van de zaal vast.

Het maakt niet uit of het de zuivere waarheid, sterk aangedikt of uit de duim gezogen is. Als het maar grappig, opmerkelijk en treffend is.

Parkeerwachter

Neem nou die schattige, kleine dierentuin in Bristol. Vlak ernaast ligt een parkeerplaats voor ongeveer 150 auto’s en acht bussen. Mensen die er vaak komen, zullen het beamen: altijd was er die vriendelijke, opgewekte parkeerwacht.

De tarieven waren al even plezierig. De laatste jaren was dat 1 pond voor een auto en 7 pond voor een bus. Niemand kon zich herinneren dat het ooit duurder was geweest. 25 jaar lang was de aardige parkeerwacht er elke dag. Maar op een dag was hij er opeens niet meer.

Gratis

Na een paar dagen belde de directie van de dierentuin naar de gemeente. Of de parkeerwachter misschien ziek was? En zo ja, was er dan misschien een vervanger? Iedereen parkeerde nu gratis en het was bovendien een beetje een chaos zonder het regelwerk van de man.

Na een tijdje belde de gemeente de directeur terug. De parkeerplaats, zo was het antwoord, bleek helemaal niet van de gemeente, maar van de dierentuin te zijn. Er was nooit een parkeerwachter bij de gemeente in dienst geweest.

4,5 miljoen

Ergens in een mooie villa, wellicht met zwembad, is er een man, wellicht met vrouw en kinderen, die 25 jaar geleden in zijn eentje een hokje neerzette naast de dierentuin, dat hij vervolgens elke dag in een keurig uniform bemande.

De dierentuindirecteur rekende het even snel uit: zeven dagen in de week, met een gemiddelde dagopbrengst van zo’n 500 pond, dat is in 25 jaar ongeveer 4,5 miljoen pond. Iedereen kende zijn gezicht, niemand kende zijn naam.

Eddie van Groningen is copywriter. Deze week verschijnt van hem ‘Komt een manager bij de dokter – Veertig doodleuke businessanekdotes’ bij Uitgeverij Haystack. Vind Eddie op LinkedIn.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie