Selexyz vond zichzelf echt sexy

De naam Selexyz is al maanden het mikpunt van spot onder columnisten in NRC Handelsblad, de Volkskrant, waar je ook leest. Was Selexyz echt zo’n slechte naam?

Door Erwin Wijman

Selexyz ging in maart failliet en nu heten de 16 grootste boekhandels van Nederland weer zoals ze sinds mensenheugenis heten. Donner in Rotterdam, Scheltema in Amsterdam, Broese in Utrecht, et cetera. De naam Selexyz – hij werd nog geen 6 jaar oud – kwam in 2006 in de plaats van Boekhandels Groep Nederland.

Selexyz-directeur Matthijs van der Lely geloofde destijds heilig in de herdoop: ‘De introductie van Selexyz moet bijdragen aan een grotere zichtbaarheid en herkenbaarheid van de marktleider in boekenverkoop in Nederland.’ En bedenker van de naam namenbureau Globrands houdt op zijn website nog steeds vol: ‘Selexyz staat voor een winkel met een rijkdom aan geselecteerde boeken.’

Klinkt als dyslectisch

Maar Selexyz, klinkt dat naar boeken? Eerder het tegendeel. Selexyz klinkt als dyslectisch. Omdat Selexyz al de zoveelste was in een stoet nietszeggende bedrijfsnamen kon ik er een heel boek over schrijven, een vrolijk boek, met de titel De bedrijfsnamenfabriek. Bij het verschijnen ervan in mei 2007 lieten we een marktonderzoekbureau nagaan of al die namen de mensen nou echt niets zeiden.

Ja hoor. 70 procent van de Nederlanders dachten bij de naam Selexyz aan een postorderbedrijf in erotische artikelen, zoekmachine of afslankmiddel. En toen hád Selexyz al anderhalf miljoen euro aan naampromotie uitgegeven. Ook net nieuwe nietszeggende bedrijfsnamen als Asperion, Dedicon en Trigion, ze zeiden de doorsnee Nederlander niks.

Meest sexy

Selexyz voelde zich beledigd want het reageerde openlijk op de uitkomst van het onderzoek. Het verspreidde op 15 mei 2007 een persbericht met de kop: ‘Selexyz, meest sexy boekhandel van Nederland’. Precies, hun tegenaanval was nogal ironisch getoonzet. De boekhandelsketen bedankte mij voor de ‘goede promotie’ van hun nieuwe bedrijfsnaam.

En, sterker nog, op hun website betoonden ze mijn boek bijzondere eer met een ronkend bericht onder het kopje ‘Sexy Selexyz’: ‘Wij zijn natuurlijk niet te beroerd iets terug te doen. Daarom hieronder onze Bestsellers Top-3 Sexy Boeken, aangevuld met De bedrijfsnamenfabriek, een fijne uitgave over de fabricage van bedrijfslichtbakken. Of… ging dat boekje nou toch ergens anders over?’ En daar stond mijn boek naast Naakt van Sylvia Kristel, Stout van Heleen van Royen en Echt Sexy van Renate Dorrestein.

Bedrijfslichtbakken

Maar die cynisch bedoelde toevoeging ‘een fijne uitgave over de fabricage van bedrijfslichtbakken’, die zat en zit me dwars. Want een boekhandel die zo ostentatief niet kan lezen, die klínkt niet alleen dyslectisch maar ís het ook. En dat maakt je tot een kok die niet kan proeven of een chirurg die geen bloed kan zien. Een boekhandelaar die niet kan lezen, redt het niet.

Erwin Wijman schreef het boek ‘De bedrijfsnamenfabriek’ en schrijft over namen in dagbladen, vakbladen en publieksbladen. Zie www.debedrijfsnamenfabriek.nl, www.erwinwijman.nl en www.twitter.com/erwinwijman.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie