Er komt een tekort aan medewerkers in distributie en transport. Dat betekent lege schappen en productiestilstanden als de productiviteit niet sterk verbeterd. We moeten met 25% minder mensen hetzelfde doen.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

In distributie en transport pensioneert de komende 8 jaar een op de vier medewerkers. En, er is nauwelijks instroom van nieuwe medewerkers. Jongeren willen waardering en erkenning voor hun werk. Dat missen ze in distributie en transport. Wel stromen steeds meer Oost-Europese medewerkers in in de logistieke sector. Maar, ook die instroom kent uiteindelijk zijn grenzen. Overal in Europa is sprake van vergrijzing.

Vergrijzing

Het werven en vasthouden van goed personeel is een groot probleem in distributie en transport. Het invullen van vacatures als orderverzamelaar, vrachtauto- en heftruckchauffeur kost bedrijven steeds meer moeite. Je verliest ervaring op juist die plekken in de logistieke keten waar menselijk talent ertoe doet en de loyaliteit van de klant wordt gemaakt of gebroken.

Sexy? Vergeet het maar!

Wanhopig probeert de logistieke sector het werk ‘sexy’ te maken, of te presenteren, voor jonge instromers met imagocampagnes. Ik vraag me serieus af of dit wel werkt. Door automatisering en mechanisering ‘ver-domd’ het uitvoerend werk letterlijk; nadenken is niet meer nodig en mag zelfs niet meer.

Magazijnen liggen onder enorme tijdsdruk als laatste schakel in de logistieke keten. Het werkaanbod kent pieken en dalen en van medewerkers wordt grote flexibiliteit geëist. Veel werk is vuil, zwaar of koud. En door het uitbesteden van distributie, transport en helpdesks en de opzet van grootschalige, anonieme ‘shared services’ is de emotionele betrokkenheid van klanten en medewerkers en medewerkers onderling weg.

Meer salaris

Meer salaris voor logistieke medewerkers ligt voor de hand, en zal óók nodig zijn. Maar, hogere kosten van transport en distributie zijn slecht voor de BV Nederland. De commerciële actieradius van producerende sectoren die het hier nog goed doen, zoals de chemie, bouwgrondstoffen, tuinbouw, sierteelt en food, wordt bepaald door juist die kosten. Als die kosten omhoog gaan, dan kunnen de bedrijven in die sectoren steeds minder klanten winstgevend bedienen. Dat is ongewenst.

Productiever

De vergrijzing van de bevolking heeft grote consequenties voor de beroepsbevolking. Met name in distributie en transport ontstaan grote tekorten. Dat brengt de distributie van producten in logistieke netwerken in gevaar met mogelijk lege schappen en productiestilstanden als gevolg.

In 2020 moet tenminste hetzelfde werk als in 2010 in transport en magazijnen met een kwart minder medewerkers worden gedaan. Dit vraagt om grote innovatie en productiviteitsverbeteringen in transport en distributie in de komende 10 jaar.

Met een meer efficiënte inzet van transportmiddelen, voorkomen van onnodige werkzaamheden, samenwerking en mechanisering van processen moet de logistieke sector elk jaar opnieuw tenminste 2% meer productiviteit realiseren. Dat is een stevige opgave.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter