Over Hema, Henkjan Smits en de zoektocht naar de authentieke 'X-Factor' van je bedrijf.

Door Arko van Brakel

Wat maakt een bedrijf nou succesvol? Wat is die felbegeerde X-factor waarmee we verschil kunnen maken? Het antwoord op deze vraag is voor mij meer dan een fascinatie.

Het is een soort Heilige Graal waar ik net als dolende ridders misschien wel mijn hele leven naar kan blijven zoeken. Immers, een bevredigend antwoord op de vraag wat mensen, bedrijven, landen, clubs, artiesten, sporters, merken, ondernemers nou eigenlijk succesvol maakt, moet er zijn.

Veel puzzelstukjes heb ik al gevonden, maar die ene, eenduidige, universele, richtinggevende oplossing heb ik nog nergens gehoord.

Richting

Het leuke van zo’n zoektocht is dat je ongelooflijk veel leert. Ik durf onomwonden te stellen dat ik de afgelopen jaren steeds meer expertise heb verworven over succesfactoren. Toch voelt dat lang niet altijd zo.

Ik merk wel dat ik in gesprekken met bijvoorbeeld marketeers en ondernemers vaak heel snel van toegevoegde waarde kan zijn en richting kan geven aan hun denken. Dat komt vooral omdat ik door mijn zoektocht in de loop der jaren anders naar mensen ben gaan kijken en luisteren.

Met de combinatie van veel parate kennis, een rijk referentiekader en voldoende discipline om echt aandacht te hebben en niet al te snel te oordelen, kun je verdraaid effectieve gesprekken voeren. Toch overheerst het knagende gevoel dat hoe meer ik leer, hoe meer ik besef wat ik allemaal nog níet weet...

Kopiëren

Ik ben daarin niet de enige! Over bedrijven als Apple en Google zijn boeken vol geschreven. En ja, daar kan je heel veel van leren. Maar Apple of Google kopiëren heeft bij mijn weten nog nooit tot resultaten van vergelijkbare prominentie als het origineel geleid.

Succesvolle bedrijven hebben namelijk iets ondefinieerbaars wat hen bijzonder maakt, iets speciaals waardoor onzuiverheden hen ruimhartig door enthousiaste gepassioneerde fans worden vergeven. Zo hebben mijn compagnons Erik Jan en Sander sinds kort allebei een Apple. Volgens hen omdat ik daar steeds over heb lopen zeuren.

Fris

Terecht zeggen deze frisse, kritische gebruikers, dat er best een op ander op Apple aan te merken is. Ook een Apple is niet perfect. Toch wed ik dat ze over een paar maanden, net als ik, bij een technische onvolkomenheid in de software eerst denken dat ze zelf iets fout hebben gedaan en niet meteen boos worden op Apple!

Apple heeft namelijk geen klanten maar fans. En fans zijn totaal niet objectief en daardoor ultiem vergevingsgezind. Een idool moet het wel heel bont maken om een fan af te stoten.

Fascinatie

Recent is Henkjan Smits in mijn leven gekomen. Hij heeft eenzelfde fascinatie voor succes als ik en weet, misschien wel als geen ander, te herkennen wat die ondefinieerbare succesfactor is.

Als je met Henkjan zit te praten heeft hij heel snel door wat jouw X-factor is. Hij vergelijkt bedrijven en teams vaak met een bandje. De meest succesvolle bandjes of artiesten zijn meestal namelijk niet de beste muzikanten en ook niet de beste zangers of dansers.

Het is juist een mix van ingrediënten die de X-Factor bepaalt. En die mix proberen te kopiëren is zinloos. Het is effectiever om je eigen authentieke X-Factor-mix te zoeken. Samen met Henkjan Smits helpen we bedrijven nu hun Business X-Factor te ontdekken.

Hema

Een Nederlands bedrijf dat onmiskenbaar de X-Factor heeft is Hema. Voor hele volksstammen van alle rangen en standen geldt: zeg niets verkeerd over de Hema! Het is simpel: V&D heeft klanten en Hema heeft fans.

Hema biedt juist door op eigen, authentieke manier “gewoon” te blijven, een klantbeleving op eenzaam niveau. Toch gaat er ook bij Hema wel eens iets mis. Maar dat wordt dit merk steeds opnieuw vergeven. Want Hema fans zijn trouw.

Ik wed dat Hema ook in Parijs, in die grote stad, op dat grote station, met haar nieuwe winkel gaat scoren. Maar alleen als Hema authentiek durft te blijven en ook op het drukke Gare du Nord haar X-factor weet uit te dragen. Voor Hema komt het er nu op aan. Want alleen zeer succesvolle artiesten durven ondanks hun roem zichzelf te blijven.

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter/Arkovb.