Met oogkleppen op winst en omzet nastreven is niet genoeg. Wat geeft je onderneming echt waarde?

Door Micha Zwaaf

"I am not trying to win … what I am trying to do is go fast." Aldus Bode Miller, de meest succesvolle Amerikaanse skiër uit de geschiedenis. Een wijze les, niet alleen voor topsporters, maar ook voor ondernemers.

Het zal u niet ontgaan zijn dat Facebook naar de beurs komt. De waarde van deze uit de hand gelopen studentenhobby wordt geschat op tussen de 75 miljard en 100 miljard  dollar. In slechts een paar jaar tijd slaagde Mark Zuckerberg erin een bedrijf op te bouwen dat meer waard is dan, pak hem beet, ING Groep, ArcelorMittal en Heineken bij elkaar.

Aan de bovenkant van de range zou Facebook 100 keer de winst van 2011 waard zijn. Natuurlijk vraagt u zich af hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Tussen de regels door geeft de film The Social Network antwoord op deze vraag.

Mark Zuckerberg was slechts met één ding bezig. Het mooiste, beste, grootste sociale netwerk van de wereld bouwen. De missie van Facebook is “to give people the power to share and make the world more open and connected.”

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk wil Facebook ook geld verdienen. Maar geld verdienen staat met stip op de tweede plaats. Eerst komt de gebruiker en de waarde die je voor hem of haar creëert.

Nadat je op die manier veel mensen aan je hebt weten te binden kun je kijken hoe je voor je produkten of diensten beloond wil worden. In het geval van Facebook door het blootstellen van je gebruikers aan reclame.

Overleven

Veel te veel bedrijven zijn nog steeds gericht op winnen, op geld verdienen. Maar omzet en winst zijn geen garantie voor langetermijnsucces of overleven. Mijn ervaring leert dat waardecreatie centraal moet staan bij het ondernemen. En waardecreatie is veel meer dan alleen maar geld verdienen. Waarde kan liggen in bestendige klantrelaties, in intellectueel eigendom in de vorm van octrooien of gewoon omdat je ergens heel erg goed in bent.

Bijvoorbeeld in e-commerce. Ahold neemt Bol.com, de Nederlandse Amazon, over voor €350 miljoen. Naar eigen zeggen om te leren hoe je een goede webshop exploiteert, want ook de buurtsuper moet met zijn tijd mee.

Natuurlijk is het zo dat de waarde die je opbouwt binnen een onderneming uiteindelijk moet leiden tot geldstromen. Dus of Facebook en Bol.com hun prijs echt waard zijn moet de tijd leren.

Maar met 845 miljoen actieve gebruikers en een leidende marktpositie in de supermarktbranche in Nederland hebben zowel Facebook als Ahold hun lot in eigen hand. Een prettige uitgangspositie lijkt me zo.

Micha Zwaaf is oprichter van IMX Capital en geeft onafhankelijk corporate finance advies. Hij schreef onlangs het boek 'Wat Schuift het? Haal meer uit je onderneming'. Volg hem ook op Twitter.