Pitch je bedrijf, niet alleen je idee

Bij het pitchen van een startup moet ondernemerschap zelf aan bod komen. Een goed idee is niet genoeg.

Door Sebastiaan Hooft

Afgelopen maandag gaven dertien startups hun pitch voor het selectiecomité van de accelerator Rockstart. Vijf minuten voor de pitch en tien minuten om vragen te beantwoorden. Wat ik als deelnemer van het comité geleerd heb? 'Pitching ain't easy'.

Ga er maar aan staan. Jouw startup pitchen voor een groep ervaren investeerders en ondernemers. In vijf minuten mag je tien man overtuigen van jouw startup, waarmee jij - soms al jaren - iedere dag mee bezig bent.

Hoe goed of slecht de presentatie ook is, de meeste starters stappen in dezelfde valkuil: ze pitchen vooral hun idee en vergeten het ondernemerschap.

De meesten denken namelijk als enige een gat in de markt te hebben ontdekt en menen de enige te zijn met een briljante oplossing. Voor degenen die dat denken heb ik nieuws: de stelregel van innovatie is dat ieder goed idee wereldwijd op minimaal zes plekken tegelijkertijd ontstaat. Tot zover de potentiële uniciteit van je idee.

Gates

Waar het in die vijf minuten dan wel om draait? Kijk eens naar Microsoft. In 1975 was er niks origineel aan het idee om een besturingssysteem te maken, maar binnen twintig jaar draaide er op nagenoeg iedere personal computer Windows. Bill Gates en zijn team waren gewoonweg geweldige ondernemers en hadden alle facetten van ondernemerschap onder de knie.

Startende ondernemingen draaien om ondernemerschap en daarbij draait het om vier belangrijke facetten: idee, planning, management en middelen. Natuurlijk ben je als ondernemer niet overal even sterk of heb je alle facetten blinkend op je netvlies.

Maar ontbreekt het generieke gevoel voor ondernemerschap, dan voelt een selectiecomité dat gelijk aan. Je ligt er uit. Hoe uniek je idee ook is.

Versterken

Het comité probeert tijdens jouw pitch en de vragenronden namelijk te ontdekken welke facetten door de accelerator versterkt kunnen worden. Hoe beter jij dat op een presenteerblaadje kunt aanbieden, hoe sterker je pitch. Vaak zit de pijn hem overigens in de middelen en dan ook nog eens specifiek in geld. Dat is prima om te laten zien, want als er iets wel in overvloed beschikbaar is, dan is het geld.

Hoe krampachtiger je echter het ontbreken van dit soort zaken probeert weg te poetsen of negeert, hoe lastiger je het voor een comité maakt om voor je te kiezen. Immers, om te profiteren van een accelerator moet je zelfreflectie hebben en openstaan voor kennis van buiten.

Daarom concreet advies. Pitchen is een uitdaging, maar als je in vijf minuten kunt vertellen wie jij als ondernemer bent en alle vier van de facetten rondom ondernemerschap belicht, dan volgt het enthousiasme om in jouw briljante idee te investeren vanzelf. Je mag altijd op mij oefenen.

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, strategist en bestuurder. Hij behoort tot de raad van advies van een aantal sterk groeiende bedrijven en goede doelen.Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.

Tip de redactie