Bouwers in de binnenstad

In steden heeft 3 tot 5 van de 10 vrachtwagens een bouwplaats als bestemming, vaak maar met een enkele pallet. Kan dat niet slimmer?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Ik woon hartje Amsterdam en kijk uit over de ‘ground zero’ van de bouwactiviteiten voor de Noord/Zuidlijn. Elke dag, 24 uur per dag, daveren grote vrachtwagens en varen schepen met tunneldelen voor mijn deur langs. Een prachtig plaatje als je net als ik veel van transport houdt.

Het begint al heel vroeg, in de drukke ochtendspits, op de Prins Hendrikkade. Piepend rijden ze achteruit de bouwplaats op. Veel geduld vragend van de andere weggebruikers.

’s Avonds laat is het de beurt aan het GVB die moet werken aan het onderhoud van de tramsporen of de gemeente die de drukke fietspaden aanpakt. Zo gaat het hier 24 uur per dag door.

Draagvlak

Mijn buren houden minder van transport. Overdag zijn de vele busjes van bouwpersoneel hun een doorn in het oog; ‘Waarvoor betaal ik mijn parkeervergunning?’

In het begin heb je nog geduld en volg je trouw de aanwijzingen van de verkeersregelaars in hun gele hesjes met hun schelle fluitjes. Maar men wil de trein halen en duikt snel achter de verkeersregelaar door.

Mijn buren zijn het na 10 jaar werk voor de deur zat. Ik hoef echt niet meer aan te komen met mijn preek over dat ‘zonder transport alles stilstaat’.

Bouw- en vrachtverkeer is de grootste bron van luchtverontreiniging in steden. Een ongeorganiseerde logistiek naar de bouwplaatsen is slecht voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid.

Kan dit niet anders? Meer brengen, met minder vrachtwagens. Andere bedrijven die in de stad moeten zijn, bundelen hun goederenstromen, ontkoppelen aan de rand van de stad, vervoeren over water of besteden uit aan een ketenregisseur. En met veel succes. Waarom die bouwers niet?

De lokale overheid

Gelukkig nemen steeds meer gemeenten maatregelen voor een betere bouwlogistiek en stimuleren ze aannemers om dit ook echt met minder vrachtwagens en busjes te regelen.

Dit vraagt om het afstemmen van bouwprojecten met stadsregie, het vooraf opstellen van goede doordachte plannen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. De overheid speelt een steeds actievere rol bij de afstemming tussen de private en publieke partijen.

Eenduidige aanpak

Voor aannemers, onderaannemers en hun toeleveranciers is een gestandaardiseerde benadering gewenst. Deze standaardisatie heeft betrekking op de wijze van samenwerking in bouwlogistiek en het toepassen van duurzame bevoorradingsconcepten en transporttechnologie. Wanneer elke gemeente een eigen oplossing kiest dan leidt dit tot suboptimalisatie en complexiteit.

Schoner

Bouwlogistiek in steden kan echt schoner en mogelijk zelfs goedkoper met minder vrachtwagens en busjes in de stad. De oplossingen voor stedelijke distributie hebben zich bewezen. Samenwerking tussen private partijen, maar ook met de lokale overheden is een voorwaarde.

Dan kan ik mijn buren weer met droge ogen uitleggen dat al dat vrachtverkeer ook echt nodig is voor de leefbaarheid van onze mooie stad.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.

Tip de redactie