De vragen die Kodak zich had moeten stellen

Kodak zal niet de eerste gigant en pionier in zijn sector zijn die failliet gaat. Ik vraag me af of dat erg is.

Door Albert Gast

De wet van Darwin, overleven door aanpassen, geldt niet alleen voor alle levende wezens, maar ook voor bedrijven. Het blijkt echter nog steeds een complexe uitdaging voor bedrijven om actueel te blijven in een veranderende context, die vaak gedreven wordt door technologische ontwikkelingen.

De econoom Schumpeter noemt dit ‘creatieve destructie’. Steve Jobs verwoorde het tijdens een indrukwekkende speech op Stanford University zo: "Death is very likely the single best invention of life. It’s life’s change agent. I clears up the old to makes way for the new."

Ik denk dat we er niet rouwig om moeten zijn dat videotheken, kranten en boekhandels hun beste tijd hebben gehad. Ze hebben de kans gehad om zich aan te passen, maar die niet gegrepen.

Blijven hangen

Wat met Kodak gebeurt kan ook binnenkort met Nokia en BlackBerry gebeuren; zij hebben de slag om de smartphone gemist, en zijn te lang in hun eigen veilige paradigma blijven hangen.

Hetzelfde geldt voor Philips, dat in de jaren negentig is gestopt met de prille ontwikkeling van gaming en die als eigenaar van PolyGram (één van de meest succesvolle filmbedrijven in de jaren negentig) alle kansen heeft gehad om zich om te toveren tot een media- en entertainmentbedrijf.

Echter, de zogenoemde leiders van Philips zijn blijven hangen in het denken van producten en doosjes. We weten hoe Philips er nu voor staat. Over enkele jaren zal alleen nog de medische divisie bestaan en is het waarschijnlijk een B2B-bedrijf geworden in zeer slanke vorm.

Levensvragen

Bedrijven moeten zich naar mijn mening continu een aantal vragen stellen die het verleden, heden en toekomst met elkaar verbinden. Waar kom ik vandaan? Wie ben ik nu? Wat zou ik kunnen doen? Wat zou ik moeten doen? Wat is onze uitdaging? Wat is onze oplossing? Hoe geven wij daar invulling aan op onze unieke wijze?

Op basis van deze inzichten kunnen hun leiders een visie voor de toekomst ontwikkelen. Hierbij is het managen van zowel observatie (begrijp ik mijn omgeving?) prototyping (hoe zou mijn toekomst er uit kunnen zien?) en implementatie essentieel om te overleven. Deze methodiek, 'design thinking' had bij Kodak zeker niet misstaan.

Albert Gast is design management director bij Anthem Worldwide, een wereldwijd designnetwerk, en adviseert bedrijven op het gebied van designstrategie.

NUwerk

Tip de redactie