De vraag in de collegezaal luidt: moet een ondernemer een riskante investering plegen? Uit het niets stelde mijn student dat stilstand achteruitgang is.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Tijdens colleges ga ik graag een stevig in discussie met mijn studenten. Kom maar op, als je denkt dat ik het mis heb. Niet dat dit ooit gebeurt, maar soms sta ook ik even met mijn mond vol tanden.

Studenten halen ineens mijn theorie of stellingname onderuit met een geweldig voorbeeld uit de praktijk, waarbij de uitzondering ineens de regel niet meer bevestigt. Maar, vandaag niet!

Risico’s

Ik gaf een college over financieringsrisico's bij grote transporteurs. Ga je wel of ga je niet investeren in nieuwe vrachtwagens. Er komt in 2013 schonere technologie, met de Euro 6-norm. Duurzaam en duur. Dus stel je liever je investeringen even uit.

Wat doe je dan met je vuile vrachtwagens als je klanten in een duurzaamheidskramp schieten en Euro 6 eisen? Een nieuwe technologie met grote financiële risico's bij onderhoud en inruilwaarde... Wat moet je dan als ondernemer?

Dat weet toch iedereen

Mijn student had het stoere, maar wel gemeende, antwoord. Gewoon aanschaffen! Want, stilstand is achteruitgang. Dat weet toch iedereen. Dat ging hij ook zijn stage-werkgever adviseren. Als ondernemer moet je gewoon blijven investeren.

Mijn kleine honderd studenten keken met spanning hoe ik me deze keer uit zoveel tegendraadse wijsheid ging redden.

Stilstand

Ik verbaas me nergens meer over in de collegezaal. Maar, stilstand is achteruitgang als het ultieme motief voor investeringen? Ik kon slechts uitbrengen: Welke onderzoeker heeft dat bewezen? In welke sectoren heeft hij dat onderzocht?

En waarom is dat vandaag nog steeds waar voor deze transportonderneming?. De student had natuurlijk geen idee. Knock-out in de eerste ronde. Misschien niet aardig van me… Maar, zoals mijn goede vader al zei: ‘inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht’.

Bij de koffie in de pauze hadden we nog even een goed gesprek hoe hij zijn stagebedrijf wel goed zou kunnen helpen. Die transporteur moet in het huidige, zware economische klimaat zorgvuldige keuzes maken. Anders is hij er over drie jaar niet meer.

Houtje-Touwtje

Onlangs sprak professor Joaquim Gromicho, hoogleraar Applied Optimization in Operations Research zijn oratie uit aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Gromicho’s stelling is dat innovatie veelal in de praktijk wordt geboren, maar dat ideeën zonder solide theorieën uiteindelijk niet leiden tot gedegen oplossingen voor praktijkproblemen. In zijn oratie liet hij zien hoe bepalend een goede balans tussen theorie en praktijk is voor succesvol toegepaste concepten.

Volgens Gromicho krijgt de intuïtieve kennis verkregen uit de praktijk steeds vaker de overhand boven het raadplegen van bestaande, of zelfs het ontwikkelen van nieuwe’ theorieën.

"De gevonden oplossingen zijn daarom vaak wel creatief maar niet robuust. Een beetje houtje-touwtje dus", noemt de professor dat. Ik noem dat zorgelijk.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.