Klanten betaalden in 2011 weer veel later. Zo'n onvolwassen betalingsmoraal is slecht voor innovatie en samenwerking. 

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

2011 was het jaar van de steeds tragere, en slechter betalende klanten. Niet gehinderd door op papier gemaakte afspraken liep de betalingstermijn op van 30 dagen, naar 45 dagen en zelfs naar 60 dagen, overigens na het einde van de maand waarin ze de factuur hebben ontvangen.

Als jouw factuur überhaupt al door het bureaucratische ijzeren gordijn van leveranciersnummers, verhuizende crediteurenadministraties en inkoopordernummers was ontsnapt.

Sommige klanten namen nog de moeite een briefje te sturen met hun eenzijdig aangepaste inkoopvoorwaarden, stuurden een kort mailtje na een aanmaning en andere klanten gingen er maar vanuit dat het wel goed zat. Nee dus!

Betalingsmoraal

De overheid is al jaren de langzaamste betaler in Nederland meldt Graydon. De overheid betaalt één op de drie rekeningen te laat en gemiddeld pas na 50 dagen.

Ondanks beloofde beterschap is dat opnieuw een verslechtering tegenover vorig jaar. Terwijl andersom de boete voor een dag te laat betalen aan de Belastingdienst niet mals is.

Professionele dienstverleners zoals kleine zelfstandigen, accountants, webdesigners, vertalers, advocaten en architecten krijgen in Nederland 3,5 procent van hun facturen zelfs nooit betaald. Dit blijkt uit de EPI 2011 Industry White Paper. In 2011 mogen bedrijven 5  tot 12 proocent meer op hun buik schrijven.

Niet, of heel laat betalen is de nieuwe norm. Wat is er gebeurd met de betalingsmoraal en ‘afspraak is afspraak’?

Wat betekent die handtekening onder die orderbevestiging nu echt? Dit is fraude, dit is oplichting! Het wordt tijd voor persoonlijke aansprakelijkheidsstellingen.

Langs de plinten

Het zijn juist de grote bedrijven en overheden die dit tot structureel beleid hebben gemaakt. Als kleinere ondernemer kun je je het niet veroorloven om ook maar één dag te laat te betalen; incassokosten, deurwaarders en inbeslagnames zijn je deel.

Juist grote bedrijven en overheden hebben relatief makkelijk toegang tot de kapitaalmarkten? Kleinere bedrijven niet. Toen ik mijn Rabobank vroeg om het rentepercentage op spaargeld werd ik met hoongelach ontvangen. De account manager zei letterlijk: ‘het geld staat hier langs de plinten, breng het vooral niet langs’.

Slecht voor innovatie

De onvolwassen betalingsmoraal is slecht voor innovatie en samenwerking. Logistiek hebben bedrijven alles Just-In-Time ingeregeld met een minimaal werkkapitaal in voorraden. Maar ja, als je dan later je geld krijgt, dan was dus alles voor niks.

Elektronisch factureren, self billing en reverse billing? Wie durft dat nog? En intussen manen de creditmanagers iedereen aan, dreigen met het stop zetten van leveringen, met als enig resultaat steeds grote irritatie, boosheid en wantrouwen.

Boter bij de vis

Hoe gaat het straks in 2012? Gaan we opnieuw vaker een beetje later betalen? Waar moet straks dat geld vandaag komen als we elkaar weer fatsoenlijk, boter bij de vis, gaan betalen? Wie krijgt straks de rekening van dit pyramidespel waarin slepen met geld de nieuwe norm is?

Mijn goede voornemens? Ten eerste, blijf ik trouw op tijd betalen. Ten tweede, doe ik nog harder mijn best voor die klanten die mij wel op tijd betalen. Uit wederzijds respect!

Ik wens iedereen geweldige kerstdagen en alvast een betaalrijk 2012!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.