Afhaalpunten zijn kansloos

Webwinkeliers willen dat we vaker gaan afhalen. De laatste meters kosten hun steeds meer moeite. Moet je daar als klant nu blij mee zijn?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

V&D zet in op afhaalpunten voor de orders bij hun webwinkel. De winkels van V&D krijgen een afhaalpunt waar de consument zijn online bestelde producten af kan halen. Hiervoor gaat het warenhuis een samenwerking aan met de pakjesafhaaldienst van Kiala.

Ahold wil de online verkoop een stevige ‘push’ geven. Hiervoor worden in 2012 in Nederland en in de Verenigde Staten ook afhaalpunten opgezet waar de consument online bestelde boodschappen op kan halen.

Onderzoekers van ING stellen dat het zogenoemde ‘click and collect’ de toekomst heeft voor webwinkels. Ik loop er niet warm voor.

Duur

Het is niet de eerste keer dat experts voorspellen dat we online bestelde boodschappen moeten gaan afhalen. Toen de eerste webwinkels startten hebben Shell en Texaco al eens gewerkt aan afhaalpunten bij hun tankstations.

Hun plan was dat we onder weg naar huis onze boodschappen met auto konden afhalen en meteen zouden tanken. Een echt Vinex-wijk-oplossing.

Optelsom

Het was een snelle optelsom van personeel, ruimte, computers en extra parkeerplaatsen bij de tankstation. De kosten waren 10 tot 20 euro per afhaler. Nog afgezien van de overlast rond het tankstation zelf…

Later kwam DHL met 'Pack-Stations'. Dat was een soort automatische postbus. Maar ook deze oplossing bleek prijzig, vooral als consumenten hun pakje pas na enkele dagen kwamen halen uit het Pack-Station. Een pakje in een Pack-Station kost zo’n euro per dag.

Volume

Als veel retailers hun eigen afhaalpunten opzetten, dan worden de kosten van afhalen hoog. Je kunt je toch niet voorstellen dat die dure winkelmeters in de Amsterdamse Kalverstraat of de Rotterdamse koopgoot worden gebruikt voor opslag- en afhaalpunten waar je op de vierde of vijfde etage in de rij mag aansluiten om je pakje op te halen?

Hadden alle winkels nu niet juist alle magazijnruimte omgezet naar veel productievere winkelvloer? Ik krijg de kosten en baten in elk geval niet doorgerekend.

Afhalen werkt alleen als je het volume van PostNL, DHL of Kiala hebt, een geweldig service biedt en klanten hun pakjes snel ophalen.

Zij weten door bundeling van heen- en weerstromen van verschillende webwinkels, en een slimme locatie van afhaalpunten in steden en winkelcentra, een redelijke schaalgrootte te behalen.

De consument

Ik wil in elk geval niet afhalen. In de webwinkels koop ik vanwege een ruime keuze, de snelle beschikbaarheid en vooral gemak, heel veel gemakt. Ik wil de boeken van Bol.com in mijn postbus. Ik wil de nieuwste shirts van Eterna op kantoor laten bezorgen.

En, ik wil graag mijn boodschappen van Albert tot in de keuken hebben. Voor mij geen afhaalpunten. Dat voelt alsof we terug bij af zijn. Dan ga ik liever weer gewoon winkelen.

Afhaalpunten zijn pleisters voor een onvoldoende service. De uitdaging ligt nog steeds bij de webwinkeliers en hun logistiek dienstverleners.

Je wilt overal kunnen kopen, je wilt overal geleverd kunnen krijgen en je wilt overal retour kunnen brengen op het tijdstip dat jou als koper past. Regel dat gewoon!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.

Tip de redactie