Een Like is geen lijk

Bij Facebook, Twitter, YouTube draait het om vertrouwen opbouwen, relevantie bieden en conversaties voeren. Maar sociale media zijn geen collectebussen voor Likes.

Door Cor Hospes

Begrijp daar echt helemaal niks van. Veel bedrijven schijnen de hele dag niks liever te doen dan Likes verzamelen.

‘Kijk eens, we hebben door onze actie binnen een dag 300 Likes en 230 nieuwe followers.’ En dan besluiten ze weer rustig te gaan slapen en te broeden op een volgende actie.

Marjan, Jikke of Loes

Wat deed zo’n marketeer vroeger dan op het schoolplein? Als Marjan, Jikke of Loes naar hem toekwam om te vertellen dat zij hem erg leuk vond. Beetje blozen misschien, helemaal als hij haar zelf leuk vond.

Maar dan moest hij wel wat doen. Achter haar aanrennen, iets terug zeggen, actie ondernemen dus. Anders zou die Like nimmer een kus of nog iets mooiers kunnen worden. En da’s toch wat je wilde als je ook vlinders kreeg van Marjan, Jikke of Loes. En dat is toch ook wat je wilt als merk, wanneer je hoort dat iemand je leuk vindt. Met alleen een Like krijg je die kus – laat staan die relatie – niet.

Een Like is niet iets doods, maar het begin van iets levendigs. Dat duimpje omhoog is niet het einde, maar juist de start van wellicht iets langdurigs. En dat willen veel merken zich maar niet realiseren in hun monomane Like-verzamelwoede. Doodzonde ook dat je niks aan een follow-up doet. Want zo gaan al je goed bedoelde en dure stand alone campagnes als een nachtkaars uit.

KLM laat ze vliegen

KLM had een tijdje geleden een actie via verschillende sociale media. De eerste die binnen 99 uur een vliegtuig kon vullen met 99 online-vrienden vloog KLM een weekend naar Berlijn. Met alle gratis verwennerij die daarbij hoorde.

Moet bakken geld hebben gekost. Maar na afloop nam de vliegmaatschappij niet de moeite met ook maar met één van de 99 vrienden een relatie aan te gaan. Die werden überhaupt niet gebeld, gemaild, ge-dm’d. Niet alleen zonde, maar ook een gemiste kans. Immers: je hebt een groep fans gecreëerd en die laat je vervolgens stikken.

Een Like is geen lijk. Met een Like beginnen gesprekken pas. Begint je online relatie pas. ‘Leuk dat je ons leuk vindt. Kan ik je verder helpen? Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Wil je op de hoogte blijven van onze aanbiedingen?' Ik ben blij dat ik Marjan, Jikke en Loes niet heb laten staan. Alle drie niet trouwens. Komt omdat de andere jongens niet durfden te reageren. Die zijn vast allemaal marketeer geworden.

Cor Hospes is auteur en marketingadviseur. Komend voorjaar verschijnt zijn nieuwe boek ‘De guerillamarketingrevolutie’ bij uitgeverij Haystack. Volg Cor op www.twitter.com/corhospes.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie