Een nieuwe strategie en dan?

Het zal vele lezers bekend voorkomen. Het bedrijf heeft zich een nieuwe strategie aangemeten. Kosten nog moeite zijn gespaard om dat voor elkaar te krijgen. Verkenningen,analyses, SWOTS, heidesessies,workshops, brainstorms.. Intern en extern is alles uit de kast getrokken.

Door Rob Wagenaar

En nu is het zover. Een nieuwe visie en missie, de waarden zijn vers geformuleerd, doelen helder. Nu alleen nog de implementatie. Ehhhh….

Het gaat natuurlijk vaak goed, die fase, maar het gaat ook vaak behoorlijk mis. Het management heeft naar haar overtuiging de klus geklaard. Er wordt een fraai glossyachtig boekje gemaakt, de CEO wijdt er een blog aan of vult er de Kersttoespraak mee. En vervolgens wordt de volgende managementlaag met de “ roll out” opgezadeld, als dat al gebeurt.

Strategie

Het is natuurlijk rampzalig als -meestal na geruime tijd –blijkt, dat de nieuwe richting nauwelijks of niet door het bedrijf wordt gevolgd. En dat gaat dan meestal op voor de niet zo zichtbare onderdelen van een strategie, zoals waarden en gedrag. De fameuze zachte aspecten blijken dan knetterhard te zijn, want slechts het juiste menselijk gedrag laat strategieën echt functioneren.

Ik heb makkelijk praten, want eenvoudig is het “naar de vloer” krijgen van een strategische verandering zeker niet. Vooral niet als er geen duidelijke “sense of urgency” is, één die iedereen meteen begrijpt. In mijn adviespraktijk kom ik dit vraagstuk vaak tegen. Hoewel ik door de jaren heb geleerd dat elke situatie weer anders en er dus niet 1 methode is, zijn er toch wel verstandige inzichten.

Inzichten

Zoals:
• Het inzicht dat het hele bedrijf, alle medewerkers, een kans moeten krijgen zich in de nieuwe strategie te verdiepen en deze zich eigen te maken. Cruciaal voor een brede acceptatie.

• Het inzicht dat “geïnformeerd zijn” onvoldoende is om te volgen wat deze strategie voor jou individueel betekent. Mensen moeten linksom of rechtsom gaan begrijpen welk gedrag er precies van hen wordt verwacht. En dus kiezen voor verandering of niet.

• Het inzicht dat voorbeeldwerking op alle niveaus alle andere informatie en overtuigingsmethoden overtreft in effectiviteit. Mensen zijn sociale wezens, een organisatie is een sociaal systeem. Als de baas en de collega het doen is er alle reden om mee te gaan in de beweging

• Het inzicht van de kracht van de herhaling. Weinig boodschappen, veel herhalen. Natuurlijk: met variatie, speels, ook met humor, maar “frappez toujour”. Als het vaak terugkomt, moet het wel serieus zijn.

• Het inzicht van “de wortel en de stok”. Het moet duidelijk zijn dat een nieuw bedrijfsbeleid ook een keer terugkomt in functioneringsgesprek en beoordeling. Het bedrijf is serieus, een nieuwe strategie is noodzakelijk en er wordt verwacht dat men mee beweegt.

Kunst

Met deze ingrediënten moet een mooie en succesvolle realisatie van een nieuwe strategie kunnen lukken. Hoe dat precies dan gaat, dat blijft meer een kunst (van het management of andere professionals) dan een kunde.

Gelukkig zijn meer en meer leidinggevenden ook vaardige veranderingsmanagers. En dat maakt dan het samenwerken met deze cliënten weer een stuk interessanter.

Rob Wagenaar is organisatieadviseur E-mail: rob.wagenaar@wagenaarhoes.nl

Tip de redactie