Hard werken

“Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan!” zei een journalist ooit, met enig sarcasme tegen de niet om zijn arbeidsethos vermaarde president Ronald Reagen. “Nee,” was het gevatte antwoord, “Maar waarom zou ik het risico nemen?”

Door Arko van Brakel

Hard werken is in onze calvinistische samenleving een groot goed. En het moet gezegd: de meeste succesvolle mensen werken ook echt hard.

In één van mijn favoriete boeken, “Uitblinkers”, ontrafelt Malcolm Gladwell de succesfactoren van exceptioneel succesvolle mensen. Hard werken is in de wereld van Gladwell een soort van hygiëne factor, zo vanzelfsprekend dat hij niet eens de moeite neemt het echt te benoemen.

Dus het ligt voor de hand te veronderstellen dat ook alle succesvolle ondernemers knoerhard werken. En dat klopt ook.

Met dit verschil, dat die tomeloze inzet zelden aanvoelt als hard werken. Het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle mensen is namelijk in bijna alle gevallen terug te vinden in een simpele basisvraag: “waar doen we het allemaal voor?”

Doel

Hard werken is geen enkel probleem als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Als scholier in het Westland werkte ik samen met een paar vrienden alle vakanties, zaterdagen en soms zelfs voor ik naar school ging bij een tomaten kwekerij.

Het doel was meestal simpel: een vakantie, een nieuwe racefiets, een stereo, een surfplank of zelfs een auto verdienen.

We werkten keihard, hadden veel plezier met elkaar en na een zomer keihard werken had je iets gerealiseerd dat het leven leuker maakte, waar je als scholier fun, maar ook een zekere status aan ontleende.

Een zelfverdiende surfplank was nu eenmaal stoerder dan eentje die je gekregen had van je ouders. En mijn eerste auto, een zelfverdiende vierdehands Honda Civic, is in mijn ogen nog steeds de lekkerst rijdende auto die ik ooit gehad heb...

Zo hoort het

Ik kom er langzamerhand achter dat de meesten onder ons ergens in hun leven de doelen uit het oog verliezen. Of doelen met middelen verwarren. Of vooral bezig zijn aan de verwachtingen van hun omgeving te voldoen, omdat het “zo hoort”; te veel tijd geld en energie verspillen aan het in materiële zin gelijke tred houden met de buren...

Voor hen voelt werken al gauw als een activiteit die energie kost, terwijl werken evengoed juist energie zou kunnen opleveren.

Succesvolle ondernemers, artiesten, topsporters, wetenschappers, maar ook sommige leraren of artsen, kunnen vaak net dat stapje harder lopen, wat harder werken, net even meer energie op de been brengen dan anderen omdat ze precies datgene doen dat ze altijd gewild hebben. Ze leven hun passie, hun droom.

Ze zijn bezig die man of vrouw te worden die ze altijd al hadden willen zijn. En natuurlijk moeten ze hard werken, op tijd aanwezig zijn en prestaties leveren. Maar het zijn wel hun eigen prestaties. Op weg naar een doel waarvoor ze zelf hebben gekozen: de beste versie van zichzelf worden.

10.000 uur

Malcolm Gladwell analyseerde dat je iets 10.000 uur moet doen voor je erin uitblinkt. De Beatles hebben bijvoorbeeld 10.000 uur opgetreden voor ze hun eerste hit scoorden. Bill Gates had 10.000 uur geprogrammeerd voor Microsoft succesvol werd en Sven Kramer heeft 10.000 uur geschaatst voor hij kampioen werd.

Ik merk het zelf ook: ik heb uitgerekend dat ik zo’n 7000 uur lezingen en trainingen heb gegeven. En ik word steeds beter, maar ben nog lang niet de beste. Ik heb nog minstens 3000 uren nodig. Uren waarin ik iedere keer een beetje beter word.

Fascinatie

Tienduizend uur betekent tien jaar lang bijna twintig uur in de week ergens mee bezig zijn. Dat is veel. En dat lukt alleen als je iets doet wat je zo leuk vindt, dat je ervoor in de fik staat, er absoluut gefascineerd over bent. Het lukt alleen als je een droomdoel voor ogen hebt.

Te veel mensen werken vooral voor hun hypotheek: een lening voor een stapel stenen, een financieel middel waarmee je woonruimte financiert. Of ze werken voor de tweede of derde auto, of voor de vakantie die ze keihard nodig hebben. Niet echt droomdoelen.

Ronald Reagan was misschien niet de hardste werker. Maar hij leefde wel in zijn eigen droom. Daardoor kreeg hij energie en voelde werk nooit als werk. Daar is inderdaad nog nooit iemand van dood gegaan.

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter/Arkovb.

Alle columns van Arko van Brakel

Tip de redactie