Potentials krijgen vaak jong de leiding over een afdeling. Jammer genoeg ontbreekt het sommige jonge bazen aan sociale competenties.

Door Bert Overbeek

‘Laatst werd bij een vrouwelijke collega een borst geamputeerd. Belde na drie dagen haar leidinggevende, om te vragen wanneer ze terug kwam. Hij was vergeten wat ze had.’ Aan het woord is Tijm, medewerker van een groot productiebedrijf. Hij beklaagt zich over Maarten Jan, zijn 27-jarige chef, die twee jaar terug is aangenomen als potential.

Een jaar geleden stelde Willem Verbeke van Professional Capital in een onderzoek vast dat veel managers en verkopers net als Maarten Jan empathie en daadkracht missen. Ze hebben een hoog IQ, maar missen sociale competenties. Het bovenstaande voorbeeld laat heel schrijnend zien wat daarvan de gevolgen zijn. In een cultuur waarin je mensen louter op kortetermijntargets afrekent, is dit niet zichtbaar.

Blunder

De CEO van het bedrijf van Tijm en Maarten Jan wilde dit gedrag niet in zijn bedrijf. Hij vond het te absurd voor woorden dat je niet zou weten dat een van je mensen een borst moet laten amputeren. Hij benaderde een adviseur met de vraag hoe je zoiets zichtbaar maakt.

De adviseur vroeg hem wat hij gedaan had. ‘We hebben de leidinggevende erop aangesproken. Nog één keer zo’n blunder en we halen hem uit die functie’, antwoordde de CEO. De adviseur vond dit te weinig: ‘Als een van je teamleiders dergelijk gedrag vertoont, is er kennelijk een context waarin dat kan. En voor die context is de top van een bedrijf medeverantwoordelijk. Jullie stellen de normen, dat jullie het kader scheppen waarbinnen dit kan gebeuren’.

Feedback

Je ziet dit soort situaties wel vaker. Managers stellen jonge teamleiders aan en laten ze los op ervaren rotten in het vak. Ze rekenen ze vervolgens af op targets. Zolang ze die halen, wordt er niet gekeken naar de medewerkersfeedback op de potential. Vaak is die niet mals.

In dit geval voelde Tijm zich vrij genoeg om zich bij zijn CEO te beklagen over zijn manager, maar daar zijn de Maarten Jans doorgaans niet zo blij mee. Daarom staan hun managers niet altijd open voor gesprekken met medewerkers.

Dat is jammer. Heldere en besprekbare normen zijn voor een bedrijf toch echt constructiever dan na een fout met ontslag dreigen. Dat lijkt mij ook in het belang van mannen als Maarten Jan: zo kunnen zij als potentials groeien. Daar hebben Tijm en zijn collega’s ook iets aan.

Bert Overbeek is trainer, coach en mediator. Volgende week verschijnt zijn boek ‘Voer voor jonge bazen’ bij Uitgeverij Haystack. Volg Bert op www.twitter.com/goeroetweets en www.jongebazen.nl.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!